Hej,

Er i gang med at renovere kælderen. Betonplade.
Jeg har lagt nivells regelværk. Fine ting!
På dette har jeg 22mm gulvspånplade fulgt af 30mm celleplast med spor til gulvvarmeslange. Over dette skal jeg have en måtte. Men hvad kan jeg have mellem måtten og celleplasten. Der findes jo f.eks. 12mm gulvspånplade. Ville det kunne være nok? Findes der en mere praktisk løsning? Jeg vil gerne have, at det bygger så lidt som muligt i højden, men stadig er super stabilt selvfølgelig.

Et spørgsmål til, hvis man skal have gulvspånplade øverst, på celleplasten, skal man (efter man har limet dem) skrue dette gennem celleplasten og fæstne i spånpladerne nedenunder? Eller er det nok, hvis de limes sammen?

Mvh

Stefan

Findes der gulvspån på kun 12 mm? Normalt er de jo 22 ..

Hej.

Ja, der findes 12mm.
Woody har det, ved jeg.

Mvh

Stefan

Der findes en endnu tyndere variant. Den ser ud som masonit, men er noget tykkere, typisk 5 eller 6 mm. Den er lavet med en type "spont" og limes sammen. Ved ikke, hvad det hedder, men vi havde det i vores gamle hus. Der lå den på spredte paneler med plastmåtte eller tæppe ovenpå.

Hempularen, det er vel gulvmasonit du mener? Den er netop ca. 6 mm tyk og "spontet" eller skal jeg kalde det falsede i kanterne, så pladerne kan limes overlappende.

Man kan lægge gulvmasonit helt flydende (bare limet i sig selv) med plasttæppet limet på. Det ligger stabilt nok af egenvægten hos masonit + tæppe.

Derimod er det ikke hvor stærkt som helst. I et rum i vores hus, hvor der var gulvmasonit + plasttæppe ovenpå 20 mm cellplast, havde nogen formået at trampe et hul i gulvet - ja, der var ikke hul i plasttæppet, men en tydelig fordybning hvor masoniten nedenunder havde givet efter og blevet presset ned i underlaget. Men det var dårlig cellplast, ikke mere bæredygtigt end den billigste indpakningsfrigolit...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.