Hej

Behøver lidt hjælp, er i gang med at bygge ud. På grund af de nuværende omstændigheder kan vi ikke bygge lecavægge/kældervæggene højere end 220cm.
Fra starten overvejede vi at sætte en 200cm dør ind, men vi har nu overvejet og vil helst sætte en 210 ved kælderindgangen.
Dette betyder, at vi i stedet for 20cm kun har 10cm tilbage, som vi kan lægge svill og bjælkelag på.
Min forhåbning er, at en 10cm armeret betonbjælke (2 stk. 16mm armering) som vi "indsætter" skal kunne bære bjælkelaget.

På overetagen skal vi have et køkken, klinkegulv, bjælkelag cc30cm.
Dette betyder, at der kommer til at ligge 3 bjælker på ovenstående betonbjælke (+svill 45mm).

Vil dette kunne holde?

Taknemmelig for hjælp

Tak på

Nej. Sandsynligvis ikke.
Bjælkelag cc 30 cm? Jeg antager, at du mener reglar cc 30 cm.
Hvis du på hammarbandets yderkant stiller en regel med samme højde som gulvreglarne på højkant og bruger den som bjælke til at fastgøre gulvreglarne i, så burde du ikke behøve at belaste betonbjælken overhovedet.

Tak for svaret Bengan. Enten misforstår jeg dig, eller også var jeg uklar i mit indlæg. Huset er i 1 plan + kælder. Betonbjælken, jeg taler om, kommer til at ligge på lecamuren i kælderdelen. Oven på den kommer der til at ligge syld, og ovenpå den bjælkelag til gulv. CC mellem bjælkerne vil være cc 30, præcis som du skrev. Jeg kommer altså ikke til at have tryk/kraft fra spærene ned på betonbjælken, men "kun" gulvet fra overetagen.

• Betonbjælke på lecamur i kælder ses med bjælkelag ovenpå, skematisk illustration af byggeteknik med bjælker CC 30, uden tagstolsbelastning.
Nja, det var præcis som jeg troede, du mente, men jeg vildledte dig ved at skrive hammarband. Jeg mente syllen. Altså, du skal jo afslutte gulvreglarne med noget, så isoleringen ikke kryber ud. Hvis du bruger en regel, der står på højkant på syllen, f.eks. en 45*220, som du fastgør de tre gulvreglar ordentligt i, så overfører du lasten fra bjælkelaget til reglen på højkant, uden at belaste btg-balken. Den stående regel skal være uskarvet, indtil den kommer uden for btg-balken. Håber at dette giver en bedre forklaring.

Senest redigeret:
Præcis sådan ja

Hvordan fastgør man passende bjælkelaget til hammarbåndet (eller kantbjælken som træguiden kalder det)? Det kræves mere end nogle få søm, for at hammarbåndet virkelig kan optage hele lasten fra bjælkelaget...

Man fastgør gulvbjælkerne til kantbjælken med bjælkesko + ankersøm/skruer.
(Hammerbånd og kantbjælke er ikke det samme. Hammerbåndet ligger øverst ovenpå stolperne.)

Ok, tak! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.