Hej,
Har hus med kælder med dræning fra byggeåret 1973.
Vi rev træindretningen ud i et af kælderens rum for 1.5 år siden og pudsede og malede kældervæggen (silikatfarve).
Der var salt/krystaludfældninger nogle steder på væggen, som blev skrabet væk.

Nu har silikatfarven sluppet to steder, nær gulvet. Er det tegn på, at vi skal gøre noget ved dræningen, eller kan det skyldes dårlig silikatfarve?

Dræning, man kan ikke male væk fugtproblemer. Silikatmaling kan forbedre det synlige, men fugten er der stadig dvs. ingen problemløser.

• Synes
Luugen
  • Laddar…
Hvad findes uden for de to steder? Måske har du lækage i en tagrende eller et nedløbsrør, der slutter for tæt på huset?
Eller andre grunde der gør, at det bliver vådt netop der, såsom bagfald, nogen vegetation ved siden af huset eller mærkelig tagafledning.
Du kan lave lidt detektivarbejde, før det er tid til at drænere om.

Lerjord udenfor med en stor skråning mod huset. Den sidste meter er nogenlunde plan, så det er ikke optimalt.

At fugten viser sig nede ved gulvet i kælderen er i det mindste en indikation på dræning for den skal transportere vand væk som er her.
Men du kan jo skylle i rør ved nedløbsrør for at se at det løber væk, og hvis du har nogen rens/fordelerbrønd tjek at der kommer vand. Kommuner laver tests med farvestof for at se at vand kommer og i det rette system, dvs spildevand kontra regnvand.

Tagrenderne fordeler bare vandet ud på græsplænen på den anden side af huset, og jeg har ikke fundet nogen spulebrønd.
Området mangler forbindelse til regnvandsafledning, så dræningen er nok forbundet til stenmagasin eller til kloakservicen.
Så det ser ud til, at omdræning er nødvendigt.

Magnus E K
Men hvis væggen er renset for organisk materiale er det vel kun et æstetisk problem, at der bliver lidt farvetab? Har sådan i min kælder nogle steder, også på en indervæg som jeg antager, at ingen omdrænering ville hjælpe imod?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.