1,151 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Hvordan minimerer jeg tykkelsen på gulvet i en hems?
Hej!
Jeg skal bygge et mindre sovehems i et fritidshus og vil maksimere afstanden til loftet, dvs. minimere hemsens gulv men stadig gøre det holdbart og uden for meget svaj. Hemsen bliver lille, ca. 210x100cm.
Min tanke er at bruge 45x45 regler med 60cc (eller tættere?) og ovenpå det en 22 mm gulvspånplade, som jeg så lægger en almindelig skummadras på. Under reglerne bliver der en slags 6mm loftpanel, som jo hverken bidrager til eller forringer holdbarheden, men jeg vil jo have hemsen tilstrækkelig stiv, så panelet ikke sprækker.
Holder dette? Hvis ja, er det muligt at gøre gulvet endnu tyndere end 67mm (ignorerer panelet) og stadig være holdbart? Måske findes der stivere/holdbare plader end spånplader at bruge fx? Eller ville en 30mm regel fungere med tættere cc-mål?
Jeg skal bygge et mindre sovehems i et fritidshus og vil maksimere afstanden til loftet, dvs. minimere hemsens gulv men stadig gøre det holdbart og uden for meget svaj. Hemsen bliver lille, ca. 210x100cm.
Min tanke er at bruge 45x45 regler med 60cc (eller tættere?) og ovenpå det en 22 mm gulvspånplade, som jeg så lægger en almindelig skummadras på. Under reglerne bliver der en slags 6mm loftpanel, som jo hverken bidrager til eller forringer holdbarheden, men jeg vil jo have hemsen tilstrækkelig stiv, så panelet ikke sprækker.
Holder dette? Hvis ja, er det muligt at gøre gulvet endnu tyndere end 67mm (ignorerer panelet) og stadig være holdbart? Måske findes der stivere/holdbare plader end spånplader at bruge fx? Eller ville en 30mm regel fungere med tættere cc-mål?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Jeg ville ikke bruge 45, men i så fald købe 125 og kløve på midten, derefter montere på højkant, altså ca. 60mm. Da er en rektangulær regel på højkant stivere end en ligesidet regel. Så bør du bruge kortlinger mellem reglerne for at fordele vægten i sideled mellem reglerne. Klart at det måske virker med 45x30, men reglen skal i hvert fald lægges på højkant.
Bedste svar
En fjederbund er selvbærende, så det er den enkle løsning. Sæt forskallingsbrædder i væggen og skru sengen i brædderne.
Ellers klarer de fleste 22 mm plader det, hvis man regner med, at de ligger på forskallingsbrædder skruet i væggen og en eller anden form for bærende faldsikring. Ønsker du det stivere, så læg et ekstra lag plade på. Omkring 30 mm krydsfiner er svært at bøje med en spændvidde under en meter, og 44 mm er svært at bøje.
Ellers klarer de fleste 22 mm plader det, hvis man regner med, at de ligger på forskallingsbrædder skruet i væggen og en eller anden form for bærende faldsikring. Ønsker du det stivere, så læg et ekstra lag plade på. Omkring 30 mm krydsfiner er svært at bøje med en spændvidde under en meter, og 44 mm er svært at bøje.
Der findes måske tyndere, men de fleste boxmadrasser er omkring 20-25 cm, så det bliver lidt tykkere, end jeg havde tænkt mig. Men dobbeltplader, fx to sammenlimede 22 mm, må jo blive tilstrækkeligt stive til at sætte paneler under og bliver jo klart tyndere end at reglere op. Tak for tippet!Z z_bumbi sagde:En boxmadras er selvbærende så det er den enkle løsning. Sæt reglar i væggen og skru sengen i reglarne.
Ellers klarer de fleste 22 mm plader det, hvis man regner med, at de ligger på reglar skruet i væggen og en slags bærende faldsikring. Hvis du vil have det stivere, så tilføj et ekstra lag plade. Omkring 30 mm krydsfiner er svært at bøje med en spændvidde under en meter,
og 44 mm er svært at bøje.
Klik her for at svare