Jeg skal støbe fundament til en 12m flagstang. Så hullet er 40cm bredt og 120cm dybt.
Men hvor meget beton skal der bruges? Ifølge en eller anden beregner på nettet er det en cylinder på cirka 600 liter, og en pose ekspanderbeton hos byggmax giver 13 liter. Skal jeg virkelig bruge 600 liter beton?!

Er det et rundt eller firkantet hul?

Edit: står jo cylinder. Tørt 150 liter beton.

• Synes
gerva252 og 1 anden
  • Laddar…
Nej, 150 liter.

Du har nok skrevet ind, at radius er 40cm, den er jo 20cm. (y)

• Synes
Nybyggaren12345
  • Laddar…

Bedste svar

Ca 150l hvis det er en cylinder, hvis jeg ikke husker skolens matematik helt forkert.

• Synes
DeEss og 2 andre
  • Laddar…
e02jr e02jr sagde:
Nej, 150 liter.

Du har nok indtastet at radius er 40 cm, den er jo 20 cm. (y)
Såklart tak!

Hvorfor skal du anvende expanderbeton. Er almindelig grovbeton ikke bedre?

D Daniel 109 sagde:
Hvorfor skal du have expanderbeton. Er ikke vanlig grovbeton bedre?
Hvordan ville vanlig grovbeton være bedre mener du @Daniel 109? Jeg tænker at grovbeton er billigere men næppe bedre.

Behøves absolut ikke expanderbeton til et flagstangsfundament

F fribygg sagde:
Hvordan ville almindelig grovbeton være bedre, mener du @Daniel 109? Jeg tænker, at grovbeton er billigere, men næppe bedre.
Billigere er en aspekt, der gør den bedre. Funktionen er ikke dårligere. Jeg kan ikke se nogen fordel med expanderbeton til det her.

• Synes
whak
  • Laddar…
B
Grovbeton er det rigtige produkt her.

Ville det ikke gå rigtig godt at kaste en masse sten i fundamentet? Det skal jo mest være en modvægt, der holder sammen. Måske 50% større sten?

G gusvo085 sagde:
Skulle det ikke gå meget godt at kaste en masse sten i fundamentet? Det skal jo mest være en modvægt, der holder sammen. Måske 50% større sten?
'Procentning' ved støbning er jo en traditionel metode, og har man rene sten at lægge i eller for den sags skyld beton affald burde det gå godt i et sådant fundament.

• Synes
tensiden
  • Laddar…
G gusvo085 sagde:
Ville det ikke gå meget godt at kaste en masse sten i fundamentet? Det skal jo mest være en modvægt, der holder sammen. Måske 50% større sten?
Netop et fundament til en flagstang er måske ikke raketforskning, men rent generelt bør man øge mængden af cement, hvis man blander andre ting i sækkene med grovbeton.

Større sten øger ikke behovet for cement mærkbart.

Og selvom pladen er ret lille, behøver jeg at vande den nu et par dage fremad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.