Hej havde tænkt mig at beklæde huset med liggende fibercementpanel og undrer mig lidt over forarbejdningen. Det er jo klinger med få tænder og diamantbelægning, men størrelserne føles som om de kun anvendes i en håndrundsav?
Kan man med en tæt klinge køre i en gerings- og kap, samt i en Dewalt bordrundsav? Forstår at støvet vil gøre, at det ligesom slider på bord, anslag mm.
Men har brug for at save lange strimler der skal være perfekte i snittet, uden splinter på oversiden. Er nemlig lidt dum i hovedet, skal fremstille rundede knuder....

Ofte er hulbilledet i klingerne forskellige, 22,23mm for vinkelsliber og 20mm for håndrundsav.
Min kap/geringssav har 30mm hul i klingen.

Jeg har prøvet (lidt for sjov) at skære i en betonsten med en makita batteridrevet håndrundsav. Gik langsomt men det går.
Der havde jeg købt en klinge på hornbach samt en indsatsring for at ændre hulbilledet fra 22,23 til 20mm så klingen kunne fastgøres i rundsaven.

Bordsave har jeg desværre 0 erfaring med.

Edit, godt mundbind anbefales!

Det bedste er at køre en rigtig fibercementklinge i en dyksav og køre med lineal. Hvis du kører med en "offerskiva" som krydsfiner eller OSB under fibercementpladen og indstiller klingens dybde til nogle millimeter dybere end fibercementpladens tykkelse og bruger en støvsuger på saven, støver det næsten ikke. Det er også praktisk at køre med dyksav og lineal, for det kan nemt ske, at pladerne måske ikke har nøjagtig samme bredde ved afslutning osv. Hvis du ikke skal sætte plader op i længere tid, men kun en weekend eller lignende, ville jeg leje en dyksav, for de slider jo en del på værktøjet.

S Snickarkirre sagde:
Det bedste er at køre en rigtig fibercementklinge i en dyksav og køre med lineal. Hvis du kører med en "offerskive" som plywood eller OSB under fibercementpladen og indstiller klingens dybde et par millimeter dybere end fibercementpladens tykkelse og bruger støvsugeren på saven, så støver det i princippet ingenting. Det er også praktisk at køre med dyksav og lineal, da det jo er let at pladerne måske ikke har nøjagtig samme bredde ved afslut osv. Hvis du ikke skal montere plader over længere tid, men kun en weekend eller så, ville jeg leje en dyksav, fordi de slider en del på værktøjerne.
Ok tak for tipsene. kan man/findes der klinger til typ dewalt kløvesav? Hvor godt bliver snittet? lad os sige, at man saver strimler, bliver snittene lige så rene som når man saver massivt træ med en nyslebet HM klinge?

Hmm det ved jeg faktisk ikke, men det findes sikkert, hvis du gider kigge rundt. Det kan dog blive et stort støvsky, hvis du får fat i en sådan kling. Men hvis du står ude og har maske, fungerer det sikkert. Jeg tror, snittene bliver tilsvarende, om du bruger en kløvsav eller en dyksav. Men snittene bliver i hvert fald fine, hvis du bruger dyksav og lineal. Vil du have knivskarpe kanter eller en lille fasning? Det kan slå lidt ud, så hvis du vil have knivskarpe kanter, anbefaler jeg dig at save pladen med bunden opad, hvis du bruger dyksav. Fordelen med dyksav er jo som sagt, at det er nemt at tilpasse pladen/strimlen mod for eksempel hjørner, hvis de ikke er perfekte i lod. Fordelen med en kløvsav er jo, hvis du skal save en masse strimler med samme mål, som det ser ud, som om du skal?

Bedste svar

F frityreldarn sagde:
Ok tak for tipsene. kan man/finnes der klinger til typ dewalt kløvsav? Hvor godt bliver snittet? lad os sige man saver strimler, bliver snittene lige så rene som hvis man saver massivt træ med en nysleben hm klinge?
Det er så pass blødt materiale, at snittene bliver fine næsten uanset hvilken klinge du bruger. Træklinge går fint, men den er udsat efter nogle timer.

Jeg fandt fibercementklinge til geringssaven på Amazon, findes ikke i nogle danske butikker.

Andre tips er savklinger til sten til stiksaven, diamantsave til multiværktøjet og en fukssvans du ofrer. Det går også at rids og bræk fibercement.

• Synes
frityreldarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.