Hej,
Jeg tænkte på at mure en dobbeltgarage med leca. Der skal også være et temmelig stort værksted (drejebænk, pansliber, drejebænk, billyft, excenterpres m.m.
Så jeg undrer, om et skråt tag på 4,5 meter bredt er muligt. Kan man sammensætte brædderne med jern, da det synes at være meget svært at finde den rette længde. Kort sagt, er det muligt? Vil helst undgå saddeltag.
Med venlig hilsen,
Oscar
Jeg tænkte på at mure en dobbeltgarage med leca. Der skal også være et temmelig stort værksted (drejebænk, pansliber, drejebænk, billyft, excenterpres m.m.
Så jeg undrer, om et skråt tag på 4,5 meter bredt er muligt. Kan man sammensætte brædderne med jern, da det synes at være meget svært at finde den rette længde. Kort sagt, er det muligt? Vil helst undgå saddeltag.
Med venlig hilsen,
Oscar
Bedste svar
Limtræsbjælker fås i valgfrie længder, hvis du bestiller, men fx 5 m kan findes som lagervare.
Det er også muligt at sammensætte almindelige regler, men med en lang spændvidde kan det blive meget høje regler og/eller tæt afstand imellem.
Svenskt trä har beregningsprogram på deres hjemmeside, hvor du kan finde dimensioner, der er passende.
Det er også muligt at sammensætte almindelige regler, men med en lang spændvidde kan det blive meget høje regler og/eller tæt afstand imellem.
Svenskt trä har beregningsprogram på deres hjemmeside, hvor du kan finde dimensioner, der er passende.
Tak for dit svar. Nu har jeg alternativer i hvert fald.
Med venlig hilsen,
Oscar
Med venlig hilsen,
Oscar
Jeg forstår ikke rigtig, hvordan bygningen er tænkt at se ud.
Dobbeltgarage og stort værksted, 4,5m bredde. Disse to ting går ikke sammen.
At bygge et pulpettag med 4,5m bredde er ingen problemer, hvis det nu er det, der er dit spørgsmål?
Dobbeltgarage og stort værksted, 4,5m bredde. Disse to ting går ikke sammen.
At bygge et pulpettag med 4,5m bredde er ingen problemer, hvis det nu er det, der er dit spørgsmål?
richardtenggren sagde:
G Gabbe1 sagde:
Jeg troede, at reglar ikke fandtes i den størrelse, ærligt talt. Skønt at høre, at det findes.G Gabbe1 sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Generelt kan man ikke sammensætte en spær (som dette jo så bliver) med jern, du vil få en nedbøjning og med tiden kan taget endda falde sammen.OggeSttrid sagde:
Hej,
Jeg tænkte på at mure en dobbeltgarage med leca. Der skal også være et temmelig stort værksted (drejebænk, panslibning, drejebænk, billift, excenterpresse m.m.
Så jeg undrer, om et skråt tag på 4,5 meter bredt er muligt. Kan man sammensætte brædderne med jern, da det synes at være meget svært at finde den rigtige længde. Kort sagt, er dette muligt? Jeg vil helst undgå sadeltag.
Med venlig hilsen,
Oscar
I stedet bør man kigge på limtræbjælker, eller så må du have et ophold i midten (og da kan du jo sammensætte, men det er ofte også nok med slankere dimensioner da).
For limtræ synes 4,5m ikke at være noget større problem selv ved højere snezoner...
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
Ok, jeg vidste ikke dette. Var en snedkerven som troede, at det ikke fandtes (han arbejdede sandsynligvis aldrig med den størrelse)klaskarlsson sagde:
Generelt kan man ikke sammensætte en spær (som dette jo så bliver) med jern, du vil få en nedbøjning og med tid kan taget endda kollapse. I stedet bør man kigge på limtræsbjælke, eller så skal du have en oplægning i midten (og så kan du jo sammensætte, men det er ofte også nok med slankere dimension da) For limtræ ser 4,5m ikke ud til at være noget større problem selv ved højere snezone... [link] [link]
Nu tror jeg I/vi taler om forskellige ting.
Skal du have 8m bredde med pulttag (det TS kalder skævt tag) så kræves der spær eller kraftige bjælker, almindelige reglar vil ikke fungere.
4.5m bredde derimod kan muligvis klare sig med regulært træ, det afhænger jo af tagets egenvægt, snelast og hvor tæt tagåserne/reglarne sættes. "almindelige" reglar kan købes op til 5.4m i almindelig byggemarked.
Skal du have 8m bredde med pulttag (det TS kalder skævt tag) så kræves der spær eller kraftige bjælker, almindelige reglar vil ikke fungere.
4.5m bredde derimod kan muligvis klare sig med regulært træ, det afhænger jo af tagets egenvægt, snelast og hvor tæt tagåserne/reglarne sættes. "almindelige" reglar kan købes op til 5.4m i almindelig byggemarked.
Så betyder det, at man ikke behøver limtræbjælke (er ukendt med terminologien)G Gabbe1 sagde:Nu tror jag I/vi taler om forskellige ting.
Skal du have 8m bredde med pulttag (det TS kalder skråtag) så kræves spær eller kraftige bjælker, almindelige regler vil ikke fungere.
4.5m bredde derimod kan nok evt fungere med regeltræ, det afhænger jo af tagets egenvægt, snelast og hvor tæt tagåse/reglerne sættes.
Misforstod du mit svar eller tolker du det bevidst som fanden læser biblen?OggeSttrid sagde:
"Det kan nok evt. fungere med regeltræ, det afhænger jo af tagets egenvægt, snelast og hvor tæt taget bjælkerne/reglerne sættes."
Inden disse ting er afklarede, ville jeg ikke turde gå ud fra, at "almindelige" reglar er tilstrækkelige.
Jeg misforstod det. Jeg mente absolut ikke noget slemt med det.
Klik her for at svare