Hej!

Jeg forsøger at regne ud, om en bjælke jeg har tænkt mig (HEA200) er kraftig nok til det formål, jeg har tænkt mig. Jeg er ikke en holdbarhedsingeniør, men jeg gjorde alligevel et slags forsøg. Spørgsmålet er, om det er rimeligt...

Det handler altså om en bjælke, der skal være understøttelse for et mellemloft (kun). Bjælkens længde er 4,7 m, mellemloftets totale areal er 38 kvm (ydervæggene på tilbygningen er 5x8 m, bjælken ligger i midten.)

Så... til mit famlende forsøg på beregning...

Egenvægt loft: 0,5 kN/kvm
Nyttelast: 2,0 kN/kvm

Det giver en total bred last på 2,5 * 38 = 95 kN, halvdelen af det optages af ydervæggene, og halvdelen af bjælken, så linjelasten på bjælken bliver: 47,5 / 4,7 = 10,1 kN / m

Nedbøjningen bliver da:

(5qL^4)/(384EI) hvor E = 210 GPa og I er 3692 * 10^4 mm^4, hvilket giver ca. 8.3 mm nedbøjning. Det bliver omtrent L/567, hvilket kan anses som acceptabelt.

Er jeg på rette spor?
 

Bedste svar

Jeg har ikke gennemgået hele din beregning, men jeg lavede en egen og fandt ud af, at maks bøjningsnedslag bliver 8,6 mm.
Så du ser ud til at være i den rigtige boldgade.

Edit.
Når jeg kigger igen, så skyldes forskellen, at du har regnet med 38m2 og jeg med 40. Så vi har altså regnet ens, og jeg kan bekræfte, at din beregning stemmer.
 
Senest redigeret:
G Gabbe1 sagde:
Jeg har ikke gennemgået hele din beregning, men jeg lavede en egen og fandt ud af, at max nedbøjning bliver 8,6mm.
Så du lader til at være i det rigtige område.

Edit.
Når jeg kigger igen, så skyldes forskellen, at du har regnet med 38m2 og jeg med 40. Så vi har altså regnet ens, og jeg kan bekræfte, at din beregning passer.
Tak! Bare for at tydeliggøre, brugte du nogle af mine antagelser om laster osv., eller gjorde du alt "fra bunden"?
 
joakim_j joakim_j sagde:
Takker! Bare for at præcisere, brugte du nogle af mine antagelser om belastninger osv., eller gjorde du alt "fra bunden"?
Jeg plejer at bruge de samme skabelonværdier som du brugte, 50 kg/m2 egenvægt og 200 kg/m2 belastning samt at halvdelen af belastningen belaster bjælken (hvis den ligger i midten). Man plejer at komme ret tæt på sandheden med disse værdier, selvom der findes ting, der kan påvirke. Fx vil mere end halvdelen af belastningen belaste bjælken, hvis gulvåsene i mellembjælkelaget ligger usamlede over hele spændvidden. Men oftest er ovenstående skabelon- og tommelfingerregler nok til at sikre, at man er på den rigtige banehalvdel, når man vælger bjælke.
 
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.