Jeg har en gammel lade på min gård, som jeg overvejer at indrette til hest. Den består af to etager, en muret underetage og et høloft ovenpå. Da lofthøjden i nederdelen ikke er tilstrækkelig til hest, er min plan at åbne op til kip i dele af bygningen, dvs. fjerne høloftets gulv. Høloftets gulv hviler dog på ekstremt grove tværgående bjælker, og mit spørgsmål er, hvordan man ved, om disse er bærende eller om de er nødvendige for at holde væggene på bygningen sammen? Hvis det gør nogen forskel, havde jeg ikke tænkt mig at fjerne hele høloftet, men kun save et hul op i den del, hvor hestene skal opholde sig, dvs. jeg kunne spare nogle tværgående gulvbjælker midt i bygningen, hvis det er nok for sikkerheden?
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Spær er en variant af treledsrammer, der er meget almindelige i ældre lader. Eftersom treledsrammerne hviler på de murede ydervægge, er gulvbjælkerne nødvendige for at forhindre, at ydervæggene trykkes ud. Om du skal bevare alle, kan ikke besvares, før man har set, hvordan de samvirker med spærene og hvor mange de er. Det du planlægger at gøre, kræver, at du har adgang til en person med kompetence inden for bygningskonstruktion. Det er ikke nok med en tømrer.
Tak for svar! Mistænkte, at det kunne være sådan. Må se, om jeg går videre med projektet, tænkte at have hestene på løsdrift og behøver bare at fikse sygebox, så tror der findes enklere og billigere løsninger end at forsøge at få denne lofthøjde i så fald. Halvdelen af laden består af en enkel del i træ, som allerede er åben til kip, så det bliver nok et byggeri derinde i stedet. Det er lidt trist bare ikke at kunne udnytte den finere murede del.J justusandersson sagde:Spærerne er en variant af treledsrammer, der er meget almindelige i ældre ladebygninger. Fordi treledsrammerne hviler på de murede ydervægge, er gulvbjælkerne nødvendige for at forhindre, at ydervæggene presses ud. Om du må bevare alle, kan ikke besvares, før man har set, hvordan de samspiller med spærerne, og hvor mange de er. Det, du tænker at gøre, kræver, at du har adgang til en person med kompetence inden for bygningskonstruktion. Det er ikke nok med en tømrer.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan man læse om væggen er bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bjælke til bærende væg?
Det klassiske spørgsmål: bærende eller ikke bærende?
Bärande vägg? W-takstolar
Planlösningar -
Bærende vægge i 70'er hus
Byggematerialer & Byggeteknologi