Set at der findes en del lignende tråde og at trådskaberen har fået en masse gode svar, så jeg tænkte at jeg ville gøre et forsøg jeg også.
Jeg har lige købt lejlighed og tænkte at renovere den som det første jeg gør. Den planlagte renovering omfatter nedrivning af vægge. Den nuværende planløsning er ifølge billede 1. På billede 1 fremgår den nuværende planløsning samt de vægge jeg vil rive er rødmarkerede og den væg jeg vil bygge grønmarkeret. Væggene er navngivet A, B og C. Der ses det at væg A, B og C er betydeligt tyndere end de vægge mellem lejlighederne. En indikation på at A, B og C ikke er bærende.
Billede 2 viser etagedækket. Der ser man at der går en dip-bjælke i etagedækket oven over og under lejligheden. Den ser ud til at hvile på søjler og væggene som er mellem lejlighederne og i trappeopgangen, ingenting i lejligheden. De vægge som findes i lejligheden er ikke placeret på samme sted som dip-bjælken. Altså bør ikke A, B eller C være bærende.
Billede 3 viser bygningens vægge i profil. Lejlighedernes skillevægge i samme retning som de bærende vises ikke. Skulle man så måske kunne drage den konklusion at dette billede viser bærende vægge i bygningens længderetning?
Væggenes sammensætning vises i billede 4. Der står der at "Bjælkelagsbærende skillevægge" samt "Lejlighedens skillevægge" består af 1-stens 1,6-tegl (går ud fra at 1,6 er teglens densitet?) og at "Øvrige skillevægge" består af højtporøse teglplader. Spørgsmålet er så, hvilke vægge der er hvilke.
Mit bedste gæt er at: Bjælkelagsbærende skillevægge er de tykke skillevægge som går i bygningens længderetning i visse lejligheder (f.eks. Billede 5) Lejlighedens skillevægge er væggene mellem lejlighederne. Øvrige skillevægge er samtlige skillevægge som findes i min lejlighed. Altså ikke bærende.
Lyder dette som rimelige ræsonnementer? Super taknemmelig for al den hjælp jeg kan få.
Pluspoint for en godt præsentation fra start! Dine gæt er korrekte hele vejen. 1,6 tegel angiver volumenvægten i kg/dm3. Volumenvægten for almindeligt mursten plejer at variere mellem 1,2 - 1,8. Dækket består af to plader med armeret beton. Samlingen mellem pladerne hviler på en stålbjælke, DIP 16, hvilket svarer til en HEA 180, en mere aktuel profil. Bjælken er sandsynligvis indstøbt. Pladerne er mærket 11 og 12. Deres armering er beskrevet et andet sted.
Pluspoint for god rapportering fra start! Dine gæt er korrekte hele vejen. 1,6 tegel angiver rumvægten i kg/dm3. Rumvægten for almindeligt mursten plejer at variere mellem 1,2 - 1,8. Bjælkedækket består af to plader med armeret beton. Samlingen mellem pladerne hviler på en stålbjælke, DIP 16, hvilket svarer til en HEA 180, en mere aktuel profil. Bjælken er sandsynligvis indstøbt. Pladerne er markeret 11 og 12. Deres armering er beskrevet et andet sted.
Fedt, lyder som om du har styr på det! Tusind tak!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.