Har observeret et par af spær på huset, som ikke står på bærende væg, er trykket ned et par cm, formodentlig da jeg har skiftet fra lette glaserede tegltagsten, hvor sneen gled ned, til lidt tungere betonsten med større friktion samt en klabbesnebegivenhed i 2016.
Jeg overvejer at prøve enten at sætte en tværgående bjælke, der er en smule hævet på bærende vægge, og derefter enten ved hjælp af tykke gevindstænger og tykke stålflanger skrue de spær, der er gået ned lidt, op. Alternativt bruge en slags spil, wirespil eller lignende. Findes der en god metode/produkt til at sikre op efter man har løftet en spær med nogen stål- eller wirehistorie? en alternativ løsning kunne være at have et par wirespil, som man hejser op med deroppe og "bliver der". Men det ser måske ikke så pænt ud.
Pindbolt-løsning fungerer måske godt med et par store tykke metalplader med 4 huller og fire pindbolte, som man strammer? Jeg ved, man kan bruge stamp og presse nedefra, men vil gerne undgå at save gulvet op for at komme ned til pladen, så jeg tænker på denne løsning, hvis det nu fungerer. Overvejer lidt at bruge turboflanger, har ikke fundet noget med tykt stål og forboret, nogen der ved, hvor man kan finde det ellers? turboflanger koster en del. https://www.speeding.nu/thumb/7782/640x0/T6-twin-turbo-flange-stainless.jpg?q=50
Alternativet er at købe hulbånd lidt kraftigere sort og bruge hulbåndspænder https://www.fastdon.se/product/halbandspannare-varmforzinkad
Alternativt Vantskruer som måske kan spænde op lidt hårdere.
Ingen der har nogle gode tips til produkter?
Havde samme problem, 2 tagspær havde sat sig ca 35mm og jeg løste det sådan her...
[billede] [billede] [billede] [billede] [billede]
Flot, okay du borede huller i dem og en stor skive og møtrik nedenunder. Godt også med modhold opad også, i tilfælde af at det vil bue med tiden. Overvejet limtræ af den grund, men det hælder mod to almindelige 45x220 Jeg har dog mit undertag tilbage og vil gerne undgå at tage det ned eller save i det, så håber at komme ind med noget mellem tagspæret og indvendigt tag. Dog er det indvendige tag lidt nedspændt nu af spæret, så det kan blive svært.
Flot, ok du borede hul i dem og en stor skive og møtrik under. Godt også med modhold opad i tilfælde af, at den vil bue med tiden. Overvejet limtræ af den grund, men det hælder mod to almindelige 45x220. Jeg har dog mit underrum tilbage og vil gerne undgå at tage det ned eller save i det, så håber at komme ind med noget mellem tagstolen og indre loft. Dog er jo det indre loft lidt nedsænket nu af stolpen, så det kan blive stramt.
Ja, jeg brugte M20 gevindstænger lige igennem tagbjælkerne, og firkantskiver. Med denne løsning kan man efterjustere, hvis det nu mod alle odds skulle sætte sig yderligere.
Jeg antager, at du kan komme til tagbjælkerne fra loftet, og så burde du kunne bruge samme løsning, hvis du har 28mm gispanel, da har du plads til at lirke skive og møtrik ind mellem tagbeklædningen og gispanelet.
Jeg brugte 2 gange 45x220, som du kan se på billederne.
Enda er vel, at jeg nødigt vil bore, da jeg tænker, man måske skaber sig problemer med en svækkelse og eventuelt anmeldelse om brud, når man borer i stolene. Hvordan pokker fik du boret så ret og lang strækning - er der nogen boremaskine på stativ? Jeg overvejer i stedet at bruge et montagebånd, stål har jo en fantastisk trækstyrke, så jeg tænker, det burde holde. Så en større Vantskruv på hver, så man også kan justere efterfølgende. For eksempel dette montagebånd nedenfor, man skal dog sætte bolte igennem og skiver med en form for dagøje i enderne af båndet, så det er muligt at stramme ordentligt i båndet, uden at det går i stykker. Jeg havde tidligere en forstærkningsbjælke, som de havde forankret vha montagebånd, ved ikke om det var originalt på huset eller lavet efterfølgende, men det er det største rum, som har langt mellem bærende vægge den sidder
Køb et stykke lidt kraftigere vinkelstål hos nærmeste skrot eller stålgrossist og skær i passende lange stykker så du kan sætte en gjengestang på hver side af bjælken.
Køb et stykke lidt kraftigere vinkeljern hos nærmeste skrot eller stålhandler og kap i passende lange stykker, så du kan sætte en gevindstang på hver side af bjælken.
Ikke helt med på, hvordan du mener, mener du, at du sætter et stykke vinkeljern typ vinkelret på undersiden og borer huller i dem til pinbolt? isf måske bedre med firkant eller en tykkere stålplade med nogle svejsemøtrikker, da det sandsynligvis bliver svært med plads med loftbeklædning der.
Det eneste er vel, at jeg nødigt vil bore, da jeg tænker, man måske skaber sig problemer med en svækkelse og evt. brudangivelse, når man borer i stolene. Så hvordan pokker fik du boret så ret og lang strækning, er det med en boremaskine på stativ? Jeg overvejer at bruge et montagebånd i stedet, stål har jo en fantastisk trækstyrke, så jeg tænker, det burde holde, og så en større vantskrue på hver, så man kan efterjustere senere. F.eks. dette montagebånd nedenfor, man skal dog sætte bolte igennem og skiver med en form for d-år i enderne af båndet, så man kan trække ordentligt i båndet uden at det går i stykker. Jeg havde tidligere en forstærkningsbjælke, som de forankrede med montagebånd, ved ikke om det var originalt på huset eller gjort senere, men det er det største rum, som har langt mellem bærende vægge, den sidder [billede]
Hos mig så er underrammen skarvet med lasker på hver side, så på midten er underrammen 3x50mm, så det var intet problem med svækkelse pga. boringen. Jeg brugte 2 krydslasere for at sikre, at jeg borede ret gennem underrammen.
Præcis som én skrev, ville jeg kontakte en smed, der kunne bøje en omegaformet tyk pladestål, som du enten borer og gevindskærer direkte i på hver side af underrammen eller præcis som du skriver, svejser på 2 møtrikker alternativt en pladestål, hvis du ikke behøver mere plads over dampspærren (hvis sådan findes)
Sørg for at have skruepressere tilgængelige, når det er tid til at løfte taget. Jeg købte 4 stk på Hornbach til en billig penge.
Desværre konstateret at der var præcis 0cm i rum under spærret. Der sad sømmet råspont direkte under isoleringen.
Tænker at jeg får lave en slags klembeslag med gennemgående bolte som man strammer til. Derefter løfter i disse beslag. Angående stempel tænkte jeg man kunne springe det over, bange for at loftet bliver trykket i stykker. Men nemmest er måske at skære op hul i loftet og gulvet for at komme ned til pladen og bare trykke op skiten. Derefter sikre med noget måske justerbart.
Desværre konstateret, at der var præcis 0cm i rum under spær. Der sad spikrede brædder direkte under isoleringen. Tænker på at lave nogen slags klembeslag med gennemgående bolte, som man strammer. Derefter løfte i disse beslag. Mht. stempel tænkte jeg, at man kunne undgå det, bange for at indertaket tryks i stykker. Men det mest enkle er måske at save op hul i indertaket og gulvet for at komme ned til pladden og bare trykke op skidtet. Derefter sikre med noget, måske justerbart.
Ja, det skal ikke være let....
Så ville jeg have gået til en smed, der havde fået fremstille en U-profil i kraftigt stål, som er typisk 200mm bred, så du får ordentlig spredning på de gennemgående (4?) bolte, samme højde som underrammen og tilpasset trædimensionen (45mm?) og med en gevindstang fastsvejset på overdelen. Derefter kan du køre på samme løsning, som jeg gjorde med afveksling regel/limtræsbjælke.
Jeg ville ikke gamble med at skippe stempel og kun stole på gevindene!
Sådan gjorde jeg.
Brugte to gerberbeslag, som jeg fik ind på undersiden af tagspærene. Derefter en op-og-nedvendt stolpesko over opboret til m20 opad. Samt en gennemgående m12, der blev strammet hårdt. Skal sætte nogle støtter opad, når jeg har trukket dem ordentligt op.