Vi bor i en hovedbygning fra 1846 og har fine (men ikke så lette at vedligeholde) plankegulve i størstedelen af stueetagen, mens overetagen, som blev indrettet i 70'erne, har lidt blandede gulve.

Vi skal nu indrette det kolde loft på ca. 40m2, som gennem årene har fungeret som opbevaring.
Gulvet er også her plankegulv, nogle af plankerne er op til 35 cm brede, men er desværre ormædt og grimt repareret efter en gammel vandskade.
Min partner kræver desuden et let rengørbart gulv i vores kommende soveværelse, så det er ikke aktuelt at forsøge at få styr på det gamle gulv. (hun er lige nu opsat på sildeben parket, men der er nok ikke sat det sidste ord endnu...) :p:D

Min tanke har hele tiden været at rive det gamle gulv op og lægge et nyt undergulv af spånplader, men jeg begynder nu at overveje, om jeg i stedet skulle lægge spånpladerne direkte oven på det gamle plankegulv.
Dog er vi lidt bange for, at den lidt muggent gamle lugt vil sive igennem og kunne mærkes i soveværelset.

Hvad siger ekspertisen på dette udmærkede forum? :) (Hvis jeg har placeret indlægget i det forkerte underforum, må en moderator gerne flytte det til det rigtige sted)

• Et stort loftsrum med gammelt plankegulv, træloftsbjælker og forskellige opbevaringskasser spredt langs væggene.
Jeg tror du får svært ved at få det til med skivmaterial. De var ikke flittige med vaterpasset på den tid, da huset blev bygget. Et andet spørgsmål: har du tjekket, at gulvbjælkerne har passende dimensioner til den nye anvendelse? Vinduer plejer ikke at være lavet til større belastninger. Ikke engang 1846.

Tak! Jeg selv har været inde på et 30mm trægulv, og jeg skal nok kunne overtale min partner om, at det ikke er passende med et pladegulv.

Har nu her til aften stort set besluttet mig for at rive det eksisterende gulv op for at kunne sikre, at der ikke er andre skader i bjælkelaget, som jeg skal tage mig af.

Angående bæreevnen, så blev overetagen indrettet til 3/4-dele i 70'erne, og nu er det tid til at færdiggøre den sidste 1/4-del. Jeg tror ikke, man har lavet nogen forstærkninger, da man indrettede den tidligere del, men kan jo selvfølgelig passe på at måle højderne på bjælkerne, når jeg fjerner det gamle gulv. Gulvet føles meget stabilt, og vi har nok lettet bjælkelaget med flere ton med tanke på alle de ture, vi har kørt til skraldepladsen de seneste år. For at få hurtigere adgang til huset ved overtagelsen gik vi med til, at de tidligere ejere kunne efterlade alt det, de ikke ville have med sig... :rolleyes:

Det lyder godt. Tjek bjælke dimensionerne og vend gerne tilbage med en rapport.

Absolut! Tak for respons!

Har læst her på forumet i mange år og har forstået, at du Justus har solid konstruktionsviden.
Vi vil gerne fjerne støttebenene på spær, men vi indser også, at dette kan være et ret omfattende arbejde..

Man har gjort dette, da man indrettede den øvrige overetage, og jeg kan se, at man har sat en langsgående bjælke under hanebjelken, dimension ca 75x200mm. Ser dog ikke, hvordan man har ført belastningerne ned fra denne bjælke..
Har du nogen idé om, hvordan man kan gøre?
Det drejer sig om 2 stk. spær, hvor vi gerne vil fjerne støttebenene, inklusiv den langsgående bjælke, som støttebenene hviler på.

ps. Det rødt indrammede bjælkelag er kun et ekstra opbevaringsloft og har ingen bærende funktion.

• Loft med trækonstruktioner; synlige tagspær og bjælker, et støtteben og en hvid stol i baggrunden.
  • Loftkonstruktion med træstolper og bjælker. En længdebjælke er markeret med rød cirkel, for oven ses loft og trægulv.

Bedste svar

Der er mange grunde til, hvorfor du ikke skal gøre som du tænkte. Spærene er en variant af det, der kaldes svensk spær. Støttebenet har flere funktioner. Dels så mindsker det højbenets spændvidde, så det kan gøres slankere, dels hjælper det til at føre taglaster ned, dels så danner det sammen med den horisontale stræber og den nederste del af højbenet en trekant, der forstærker tagfoden. Det kan være nødvendigt, fordi du har liggtømrede ydervægge. Den længdegående horisontale bjælke er nødvendig, fordi spærene og gulvbjælkerne ikke ligger midt for hinanden. Derudover er det et eksempel på et veludført tømrerværk.

Det er klart, at det er muligt at fjerne enkelte støtteben og erstatte med en bjælke samt nogle anordninger, der stiver tagfoden op, måske en liggende limtræs-bjælke. Jeg synes dog, at I skal gøre som man altid sagde i værnepligten: gilla läget.

• Synes
  • Elsker
claym og 3 andre
  • Laddar…
Fantastisk svar Justus! Vi må nok acceptere situationen og tilpasse plantegningen efter de forudsætninger, der er i huset.
Endnu en gang, stor tak for et udførligt svar!

Godt at I gør sådan! Jeg er helt enig med Justus.

Har fjernet nogle gulvbrædder nu.
Dimension bjælkelagsregler (BxH) = 200x150mm
Spændvidde ca. 4400mm
cc800mm

Formentlig hele stokke (L=8800mm), der hviler på en hjertevæg i midten. Har indtil videre ikke set nogen samling, men har ikke taget hele gulvet op endnu.

• Gulvplank fjernet, viser del af bjælke og jord/sten under. Mulig hel bjælke, ingen synlige samlinger, hviler på midterstøtte.
200x150 mm svarer til cirka 45x250 mm. Det bliver lidt svajende, men jeg synes, man må acceptere det i et så gammelt hus. Især hvis det skal bruges som soveværelse. Sengene står vel næppe midt på gulvet. Lidt kraftigere gulvbrædder, 30 mm tykke eller mere, fordeler belastningen godt.

• Synes
kest og 1 anden
  • Laddar…
Tak Justus! Så går vi videre med at lede efter et massivt 30mm trægulv. :)

Er der nogen, der har erfaring med Baseco og DalaFloda?

DalaFloda har jeg desværre negative erfaringer med. De følger ikke deres egne standardkrav, når det kommer til sortering med hensyn til forekomst af knaster, og de forsøger at sælge dårligere træ til for høj pris. Jeg har oplevet at kassere en hel levering. Baseco, Siljans og Jabo er mere pålidelige leverandører i forskellige kvalitetsniveauer.

• Synes
Boholmen
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
DalaFloda har jeg desværre negative erfaringer med. De følger ikke deres egne standardkrav når det gælder sortering med hensyn til forekomst af knaster og forsøger at skubbe dårligere træ til for høj pris. Jeg har været med til at kassere en hel levering. Baseco, Siljans og Jabo er mere pålidelige leverandører i forskellige kvalitetskategorier.

Tak! Kiggede på en Baseco i dag, som den lokale byggemarked kan levere til en væsentlig bedre pris end fx Bygghemma! 500kr/m2 vs. 749kr/m2 gør underværker i renoveringsbudgettet. :D

Anna_H Anna_H sagde:
Du har held, der er en taglejlighed til salg på Kasernhöjden i Karlstad, så du kan få inspirationsbilleder, mange synlige stolper og bjælker der! :)

[link]
Meget lækkert! Tør næsten ikke vise det til kæresten, da hun ønsker glatte gipslofter, mens jeg foretrækker panellofter. :p:D

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.