Hej,
jeg lavede om i garderoben derhjemme for et par måneder siden. Alt blev fint og godt, men en lille del blev tilbage, og nu må jeg virkelig tage fat på det og gøre det færdigt. Jeg har tøvet med at fikse det, da jeg har lille erfaring med at arbejde med overflader på beton.
Er der nogen, der har tips til, hvordan man bør angribe dette for at få det til at se rimelig pænt ud til en garderobe?
Det så ikke specielt pænt ud der, inden vi begyndte renoveringen af garderoben netop der. Men under arbejdet faldt det meste af overfladen af (fix eller puds eller hvad skal man kalde det?), og det kom til at se endnu værre ud. Så nu har jeg banket alt det løse ned.
Billeder oppefra og ned:
Og i mere detalje:
Jeg brugte husfix til at reparere mindre huller i andre dele af garderoben, hvor den omkringliggende overflade sad fast (uden tendens til at revne eller falde ned), det fungerede glimrende. Jeg brugte almindelig spartelmasse til de mindste huller. Jeg forsøgte at påføre lidt husfix, som måske kan ses på billederne, for at se om det var muligt at arbejde med det, men det føles umuligt at fylde den overflade med husfix og få et nogenlunde jævnt slutresultat. Eller bør jeg arbejde med konsistensen af husfixet, hvordan lykkes jeg med det i så fald? Hvad kan man ellers bruge for materiale?
At lægge en plade der er muligt, men det vil nok blive en hel del puslen for at fastgøre den, samt at det måske ikke vil blive rigtig pænt og kunne forstyrre skydedørene lidt. Men kommer nogen på en enkel måde at løse det på, så er jeg taknemmelig for tips.
Hej,
jeg har lavet om i garderoben derhjemme for et par måneder siden. Alt blev fint og godt, men en lille del blev tilbage, og nu skal jeg virkelig tage fat i det og gøre det færdigt. Jeg har udskudt at fikse det, da jeg har lidt erfaring med at arbejde med overflader på beton.
Nogen der har tips til, hvordan man bør angribe dette for at få det til at se rimeligt pænt ud til en garderobe.
Det så ikke specielt pænt ud der, før vi begyndte renoveringen af garderoben lige der. Men under arbejdet faldt det meste af overfladen ned (fiks eller puds eller hvad skal man kalde det?), og det kom til at se endnu værre ud. Så nu har jeg slået alt, der er løst, ned.
Billeder oppefra og ned:
[billede]
[billede]
Og i mere detalje:
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
[billede]
Jeg brugte husfix til at reparere mindre huller i andre dele af garderoben, hvor omkringliggende overflade sad fast (uden tendens til at sprække eller falde ned), det fungerede fremragende. Brugte almindelig spartelmasse til de mindste huller. Jeg forsøgte at lægge lidt husfix på, som måske kan ses på billederne, for at se, om det var muligt at arbejde med det, men det føles umuligt at fylde den overflade med husfix og få et nogenlunde jævnt slutresultat. Eller bør jeg arbejde med konsistensen af husfixet, hvordan lykkes jeg med det i så fald? Hvad kan man ellers bruge for materialer?
At lægge en plade er muligt, men det bliver nok en hel del pusleri for at fastgøre den samt at det nok ikke kommer til at blive super pænt og forstyrre skydedørene lidt. Men hvis nogen kommer på en enkel måde at løse det på, er jeg taknemmelig for tips.
Taknemmelig for alle tips!
Gipsfilt er forholdsvis nemt at arbejde med. Billigt også. Husk bare at prime først!
Det er ikke beton, men puds. Er det et ældre hus, er det sandsynligvis kalkpuds. Så skal man passe på med at bruge cementbaserede produkter. Ny kalkpuds er bedst.
Det är ikke beton men puds. Er det et ældre hus så er det sandsynligvis kalkpuds. Da skal man passe på med at bruge cementbaserede produkter. Ny kalkpuds er bedst.
Er det beton som ligger under?
Jeg tænkte, at jeg slår den sidste "puds" ned og så fylder på med passende materiale, der er let at arbejde med.
Mener du, at jeg bør lægge kalkpuds der? Er det let at arbejde med?
Kalkmørtel er let at arbejde med. Hvornår er huset bygget?
Huset er bygget i midten/slutningen af 40'erne. Garderoben, som var direkte fastgjort på væggen, har været der siden 60'erne i det mindste. Jeg fandt en nitte fra 1960, der sad fast mellem væggen og en lægte. Lægterne var "sømmet" igennem pudset og ind i det hårde (betonen?).
Huset har en plankestolpe som er pudset. Armeret beton begyndte at blive brugt som vægmateriale i flerfamiliehuse i 1960'erne. I småhuse er det i princippet aldrig blevet brugt bortset fra i kældervægge. Kalkpuds er det bedste og mest smidige materiale du kan bruge.
Huset har en plankstomme som er pudset. Armeret beton begyndte at blive brugt som vægmateriale i etageejendomme i 1960'erne. I parcelhuse har det i princippet aldrig været brugt undtagen i kældervægge. Kalkpuds er det bedste og mest smidige materiale du kan bruge.
Så går jeg med kalkpuds! Vender tilbage med resultat.
Lovede at vende tilbage med resultat ser jeg. Det var helt rigtigt med kalkputs. Jeg sjuskede lidt med fugtningen inden, så der blev lidt revner. Nu var det inde i et skab, så ikke så vigtigt, men hvis man havde fugtet ordentligt inden og været omhyggelig med fugtningen under opsætning og bagefter, så gætter jeg på, at der ikke ville have opstået nogen revner.
Hvad fanden er kalkpuds? Der findes jo luft og vand kalkmørtel hvor det sædvanlige er luft kalkmørtel.
Hvis man anvender 3 mm luftkalkmørtel for tykt, så sprækker det. Men det er en god mørtel.
Hvad fanden er kalkpuds? Der findes jo luft og vand kalk mørtel hvor det normale er luft kalkmørtel.
Lægger man tykt med 3 mm luftkalkmørtel så sprækker det. Men det er en god mørtel.
Den her blev jeg henvist til, da jeg spurgte efter kalkpuds.
Ok, det er et luftkalkmørtel med 1 mm ballast, godt mørtel, men hvis man pudser mere end 5 mm ad gangen, kan det revne.
Man starter jo altid med et 3 mm mørtel, da kan man pudse 10 mm på en gang.
Det er ualmindeligt, at private personer bruger 1 mm mørtel, da det let revner.
Tror ikke, at det ville have revnet, hvis du havde brugt et 3 mm mørtel og ikke kalkmørtel, et c mørtel ville have været bedre.
Ok, det er en luft kalk mørtel med 1 mm ballast, god mørtel, men pudser man mere end 5 mm ad gangen kan det revne.
Man starter jo altid med en 3 mm mørtel, så kan man pudse 10mm på én gang.
Det er usædvanligt at privatpersoner bruger 1 mm mørtel, da det let revner.
Tror ikke, at det havde revnet, hvis du havde brugt en 3 mm mørtel og ikke kalkmørtel, en c mørtel havde været bedre.
Okay godt at vide. Men ingen fare nu vel? Det føles som om det sidder fast som klippen med nogle få revner her og der på en overflade på 20x260 cm.