Har i skrivende stund en firma hjemme, der monterer en ny motordrevet Hörmann-port (2375 mm bred) i garagen. Desværre hælder betongulvet 34 mm fra portkant til portkant. Gulvet er støbt i begyndelsen af halvfjerdserne, tror jeg. Porten er monteret vandret med vaterpas, som den skal, så nu har jeg brug for tips til, hvordan jeg får det tæt mellem port og gulv ved at hæve gulvet en smule på den ene side.

Flydespartel, en eller anden type cement, afretningsmasse eller andet? Hvad anbefaler I? (I garagen står en bil, som ikke køres om vinteren, om dette skulle påvirke noget. Tænker mest på, at det ikke køres med dæk med pigge osv.)

Øverste billede viser, hvor langt skinnens kant er fra gulvet for at porten skal være vandret monteret. Nederste billede viser, hvordan den anden sides skinne er monteret.

Garagedør monteret horisontalt; øvre billede viser hævet skinneside med afstand til gulv. Nedre billede viser modsat side tættere på gulvet.

Billede af lukket port. Ikke helt tæt...

Garageporten er lukket, men der er en synlig åbning mellem portens bund og gulvet, som viser, hvor det skrånende betongulv giver en utæt forsegling.

Jeg ville nok have prøvet at leje en betonsliber og fjernet på den høje side, medmindre den højt monterede side gør, at porten ikke går længere ned.

Bedste svar

Du burde kunne støbe det op med hvad som helst egentlig finbeton fungerer sandsynligvis godt. Lav klodsen med fald til begge sider, så bliver den lettere at køre over. Det kan være svært at få betonen til at hæfte på en vandtæt og god måde mod pladen. En eller anden form for primer er sandsynligvis på sin plads.

R
Enklest og billigst køb en kraftig gummi måtte ca. 5 mm tyk, luk porten til ca. 3 mm åben der hvor den ligger mod gulvet og skru fast den i portens nederdel med mange skruer og skiver (ca. 10 cm mellem skruerne) så bliver det tæt. Måske ikke så æstetisk, men funktionelt og praktisk.

• Synes
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Hør med en industrigulvfirma de kan fikse det

Er det muligt at skifte gummilisten i bunden af porten til en der passer mod gulvet, eller som er højere og blødere og dermed former sig efter gulvet?

Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Jeg ville nok have prøvet at leje en betonsliber og taget lidt på den høje side, medmindre den højt monterede side gør, at porten ikke kan komme længere ned.
Tak for svar. Kan fungere, men porten sidder, hvor den sidder nu, og 34mm er jo ret meget at fjerne alligevel. Håber at kunne tilføje lidt materiale på den anden side i stedet.

WALL-E WALL-E sagde:
Tak for svar. Kan fungere, men porten sidder der den sidder nu og 34mm er jo ret så meget at fjerne alligevel. Håber at kunne tilføje lidt materiale på den anden side i stedet.
Sandt, havde ikke dem, der installerede porten, nogen ide/produkt til dette?

T toolman77 sagde:
Du burde kunne støbe det der op med hvad som helst egentlig finbeton fungerer antagelig godt. Lav klodsen med fald til begge sider, så bliver den lettere at køre over. Kan være svært at få betonen til at hæfte på en vandtæt og god måde mod pladen. En slags primer er antagelig på sin plads.
Det her svar lyder som en god permanent løsning. Kan forestille mig at støbe en meter eller mere indad i garagen, hvis jeg alligevel støber. Spørgsmålet er, om det er muligt at støbe med finbeton så tyndt som det vil blive som tyndest? Det bliver jo fra 0 mm tyndt til 34mm tykt. 30mm tror jeg, det stod på den seneste sæk finbeton, jeg brugte. Hvis finbeton ikke fungerer, hvad bruger jeg så?

richardtenggren
Man kan jo bestille porten med en sektion tilpasset til dette også har jeg for mig, læste om det da jeg skulle bestille min, selvom det føles som at gå over åen efter vand.

Men montøren har måske ikke helt gjort sit arbejde, hvis dette ikke blev opdaget ved opmålingen inden bestilling?

R rävlyan sagde:
Enklest og billigst køb en kraftig gummimåtte ca. 5 mm tyk, luk porten til ca. 3 mm åben der, hvor den ligger mod gulvet og skru den fast i portens nederdel med mange skruer og skiver (ca. 10 cm mellem skruerne), så bliver det tæt. Måske ikke så æstetisk, men funktionelt og praktisk
Jeg har næsten gjort sådan for øjeblikket. Har taget den gamle ports gummiliste og klemt den imellem ny gummiliste og gulvet. Ikke kønt, næsten funktionelt men gratis.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Hør med nogen industrigulvfirma de kan fikse det
Er sandsynligvis uden for mit budget, men hvis intet andet fungerer, kan man altid se, hvad de siger.

T toolman77 sagde:
Er det muligt at skifte gummilisten i bunden af porten til en, der passer mod gulvet eller som er højere og blødere og dermed former sig efter gulvet?
Gummilisten er vel dimensioneret i originaludførelse, da den ser ud til at kunne klare omkring et par centimeter. Jeg spurgte portmontøren om en anden list, men hans forslag var at udjævne gulvet på en eller anden måde. Desværre var han ikke nogen betongolvsekspert. Han vidste lige så meget om betongulv som enhver mand, som han udtrykte det.

Har gjort sådan job før, det tager typisk 2-3 timer måske omkring 3000 kr
At fikse hvis de har vejene forbi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.