Hej!

Vi bor i et rækkehus fra 1954 og begynder at planlægge at renovere kælderen. Indersiden af ydervæggen/kældervæggen er isoleret med træullit. Derefter 1-2 cm puds. De stikprøver, jeg har lavet, tyder ikke på nogen råd/skimmel, men jeg ved, at træ i kælderen ikke er at foretrække. Spørgsmålet er, om nogen har erfaring med dette?

Jeg ser tre muligheder:
1. Fjerne al indvendig træullit og erstatte det med en anden passende isolering (iso/pordrän?)
2. Lade det forblive og spare tid/penge
3. Fjerne de nederste decimeter og erstatte med passende isolering/pudsbærer.

Hvad synes I?

L
Er der noget galt med pudset på træulliten, hvis ikke så lad det være, hvorfor rive nedad, årsag?

Har du ingen fugt i væggene, så er der ingen grund til at gøre noget, det er kombinationen af fugt og træ, der kan give problemer.
Og hvis der er fugt, er det det første, der skal udbedres.

L Liteavvarje sagde:
Er der noget galt med pudset på träulliten, hvis ikke lad det være, hvorfor rive nedadtil, årsag?
Tænker at det kan være smart at fjerne nærmest grundsulan/pladen da der er størst risiko for fugt der tænker jeg.

A AndersS sagde:
Har du ingen fugt i væggene, så er der ingen grund til at gøre noget, det er kombinationen af fugt og træ, der kan give problemer. Og hvis der er fugt, er det det første, der skal udbedres.
Skal dræne på ydersiden, men vil på sigt lave kælderen om med bl.a. gulvvarme. Selvom vi graver ud og isolerer under pladen, tænker jeg, at der kan opstå en forskel i fugtbevægelser i fremtiden.

L
Skal du dræne huset, så skal drænet ligge under pladen, og da skal der ikke komme noget ind nedefra, så afvent med at gøre noget, inden I har drænet. Det er jo tørt nu, og det bliver ikke vådere efter dræning.

• Synes
Gustaf_mfl
  • Laddar…

Bedste svar

Har hus med med træullit i visse kældervægge fra -60. Der var en vis fugt i kælder i to hjørner men ikke gulv, da vi flyttede ind. Dræneringen var perfekt med teglrør, derimod var betongrørene for tagvandet helt tilstoppet med jord, der var blevet af det, der havnede i tagrenderne, og det var tagvandet, der pressedes ud og forårsagede fugt i kældervægge. I dag er kælderen tør, og træulliten er fortsat i væggen, men også et lag podrän som isolering på ydersiden. Arbejdet blev udført -87.

A AndersS sagde:
Har hus med med träullit i vissa kældervægge fra -60. Fandt vis fugt i kælder i to hjørner men ikke gulv da vi flyttede ind. Dræneringen var perfekt med tegelrør, derimod var betonrørene for tagvandet helt tilstoppede med jord som var blevet til af det som var havnet i tagrenderne og det var tagvandet som var presset ud og forårsaget fugt i kældervægge. I dag er kælderen tør og træulliten tilbage i væggen, men også et lag podrän som isolering på ydersiden. Arbejdet blev gjort -87.
Tak!
Har nok præcis samme konstruktion. Betonrørene for tagafvandingen har vi koblet fra og leder nu vandet ud på grunden i stedet. Så burde klare os der. Lader nok træulliten blive.

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
Kan tilføje, at træullit er et (forbløffende) meget fugtfølsomt materiale. Derfor bruges det f.eks. i svømmehaller.
Har for mig, at jeg har set det udendørs også, eksponeret for vejr og vind. Som i et plank ved Heden i Gtbg.

• Synes
Gustaf_mfl
  • Laddar…
Træullit skal ikke kunne mugne, ifølge hvad jeg har læst, og det bruges ofte på fugtudsatte steder.
Hæng ikke op i, at navnet indeholder ordet træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.