Jeg er i gang med at planlægge et skurbyggeri og har besluttet mig for at bruge tagåse, der hviler mod en mønsterbjælke. Skuret vil have målene 4,8x3 og jeg vil bruge en 66x315 mønsterbjælke (ifølge dimensioneringsguiden på byggbeskrivningar.se), se billede:
Problemet er, at jeg gerne vil have en port på gavlen for at kunne køre ind havetraktoren m.m. og jeg skal i så fald aflaste den ene pille, som mønsterbjælken hviler på. Porten vil være omkring 1,3-1,5 bred. Tagåsene vil være 45x120 og jeg vil have et uisoleret ståltag.
Jeg har dog ingen idé om, hvilken dimension jeg har brug for på denne bjælke?
OK, skruv eller søm to stk. 45x95 sammen, som du sætter som stolper pbs omkring døråbningen.
Søm eller skruv ret tæt, f.eks. cc 15-20 cm og lim gerne med fugtsikkert lim (almindeligt hvidlim - udendørs).
Lav også en lignende stolpe (af 2x 45x95) der går mellem afvekslingen og op til kipbjælken.
Så laver du afvekslingen af to 45x220 sammensømmet på samme måde (men her er limning og tæt sømning/skruning dog ikke lige så vigtig).
Dette har jeg ikke regnet det mindste på, men jeg føler mig ret sikker på, at det ikke er underdimensioneret.
Konstruktionen (afvekslingen og stolper) skal tage en snelast fra maks 2,4x4 meter tagflade, Nu ved jeg ikke hvilken snøzone du har, men Västerbotten kan sikkert betyde 3 - 3,5. (men sandsynligvis 3)
Hvilket giver en last på noget omkring maks 3 ton. Så det burde gå fint.
ps, gennemgå og brug fine reglar til afveksling og stolperne.