Byggahus.se
Jag har tagit upp ett hål i en lättbetongvägg för att få in ljus i badrummet bakom väggen, men mitt önskemål är att detta "ljusgenomsläpp" även skall vara ljudisolerande så att man inte känner sig för "utlämnad" när man är i badrummet.

Ursprungligen hade jag tänkt använda glasbetong som ju har båda dessa egenskaper, men innan jag bestämmer mig skulle jag vilja få tips på andra material. Ett tips jag fått är att bygga ett slags "fönster" med hjälp av antingen frostat glas eller akrylskivor (plast). Min fråga är då hur bra dessa material isolerar mot ljud?

För att krångla till det lite är hålet placerat i ett ytterhörn enligt den bifogade skissen (det är det ljusblå hörnet som skall fyllas med lämpligt material).

Ett annat önskemål jag vill ha är att det skall vara väldigt kostnadseffektivt - det vill säga så snyggt som möjligt till så liten kostnad som möjligt. Är leveranstiden på ingående komponenter låg är det en stor bonus! ;)
 
  • ljusvägg-wc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något bra tips på en så'n här lösning eller var jag så otydlig att ingen förstod vad jag ville göra? :)
 
glas och plast har ju dålig "isolation" om man inte sätter väldigt tjockt eller i flera lager(ex 3-glas)....så det enda jag
kan rekomendera är just glasblock....enkelt och med alla egenskaper du frågade efter. Finns ju i olika utföranden
så som frostat, färgat osv.....jag hade inte tvekat. Sen så är det ju stabilast med....har man barn så är ju inte vanligt
glas(tex 3-4mm) så lämpligt...om det kommer en fotboll eller att ngn ramlar mot en glasskiva så blir det ju otrevligt....

Jag röstar på glasblock!:D
/
M
 
Glasblock hade jag röstat på. Om du inte vill ha en list i hörnet, annars går väl ett 2 eller 3 glas fönster bra. De lär ljudisolera bättre än de flesta innedörrar man har. Sen kan man ju välja frostat/etsatglas etc eller kanske köra någon form av film.
Se: http://www.etchedlookglassdecals.com/samplephoto.html hoppas denna länk är ok trots att de halvt blir reklam för firman. Men det är förmodligen mycket billigare att göra det hos lokala reklamfirman så jag hoppas det är ok. Med tanke på att det är väldigt mycke olika idéer som man kan ta vara på.
 
Jag har faktiskt varit inne på en kombination av glasblock och "film". Testade att köpa ett superbilligt klart glasblock samt lite superbillig vit-mönstrad film. Jag satte film på båda sidorna av blocket och effekten blev riktigt bra. Intrycket av att väggen var uppbyggd av glasblock försvann nästan helt, vilket uppskattades av min sambo som av någon anledning inte gillar glasbetong :)

Problemet var dock att när man skrapade på filmen med en nagel så blev det lätt märken i den. Kan en nagel orsaka märken så kan väl även dammsugare, paraplyer, hockeyklubbor och liknande - oavsiktligt - orsaka samma skada?

Är dyrare (professionell?) film kanske hållbarare?
 
Du kan blästra glasblockena så du får mönster etc. Firman jag skrev om hade ju något sådant kit oxå... antar att man kan med lite klipp o klistra med tejp mm göra mönster och sedan blästra.
 
Skulle det funka att ha glasblock mellan vanligt glas – som kan vara frostat eller försett med "frostfilm"?

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Skulle det funka att ha glasblock mellan vanligt glas – som kan vara frostat eller försett med "frostfilm"?
Precis! Det är en bra idé som även jag funderat lite på - då får man glasblockens bra egenskaper tillsammans med ett "snyggare" utseende. Kanske kan man till och med använda plast istället för glas för att spara pengar och få en hållbarare lösning?
 
Fick även tips om treglasfönster (frostat) som ju både släpper igenom ljus och isolerar bra mot ljud. Tror ni detta skulle funka bra?

Är det någon som har bra tips på hur man bygger in ett sådant glas i en vägg utan att ha massa fläskiga karmar - kanske kan man "putsa in" glaset?
 
Om du putsar fast fönstret blir det jobbigt när ungarna spelat fotboll ;) Själv hade jag nog då valt att ha en list eller dyligt åt ett håll så man kan ta ut fönstret. Då skulle man kunna limma fast fönstret med typ pl400 och sedan limma en tunn list som sitter bara i fönstret så man bara kan bryta bort den utan att skada putsen om rutan går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.