Byggahus.se
Hej,
Sitter med lite planer på en carport/kallgarage. Tomten är väldigt(!!) kuperad och ett sätt att göra den är att mura väggar och gjuta betongplatta som tak, med platon och gräs matta på toppen.
Nu funderar jag lite på vad betongen kan tänkas väga per... säg 1kvm, 10cm tjock? Exkl. armering då...lite svårt för er att beräkna ;)
Bara så jag får ett hum om hur kraftiga väggar och pelare jag behöver...
 
2300-2400 kg/m3

230-240 kg/kvm vid 100 mm tjocklek
 
Aaah, tackar! :D
Nu är jag inte så bevandrad i bärighet på betong, så jag kan lika gärna fråga Er vänliga själar här på forumet.
Måtten på carporten/garaget är tänkt att vara 6x6 meter invändigt.
Det skall i såfall muras tre väggar, med två pelare i mitten, en vid "infarten" och en i centrum-centrum.
Min tanke är att mura med leca - klarar jag mig med 19x19x59 eller behöver jag 25x19x59?
Pelarna bygger jag gjutform och gjuter på plats.
Taket...ett jäkla stök att få upp en sån form!?
Kanske gjuta block, ev. beställa färdigt från precisionsgjuteriet på grannorten...? Bara lyfta på plats.
Hur tjock platta kan man tänkas behöva? Skall ha gräsmatta ovanpå, plus en hel del snö. (Jämtland)

Var med på ett privatbygge där de gjorde ett sånt här garage, dock på 100kvm och utan pelare... Men var aldrig med och såg formsättningen, gjutningen osv.
Fick bara måla skiten.
Så jag har sett att det funkar, men behöver lite hjälp med hållfasthetsberäkningen.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Snacka med en konstruktör, innan du sätter planerna i verket.
Skulle du få 9 ton betongtak i skallen. :eek:
Då hjälper inga huvudvärkspiller. :D
 
:)
Nej det har du helt rätt i. Men du vet...man måste fråga forumet först!
Konstruktionen i sin helhet vet jag fungerar, då jag sett en del både liknande, och nästan exakt likadana, projekt.
Spontant känns ett färdigt "takblock" från gjuteriet som den säkraste lösningen.
Förmodligen dyraste, men hyfsat problemfri. Teoretiskt iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.