Hej,

Jag har ett hus från -67 med valmat tak. Idag är takbeklädnaden shingel men jag tror det ursprungligen var eternitplattor. Om det är möjligt vore det snyggt att byta till betongpannor. Enligt takläggaren är lutningen inget problem. Dock är jag osäker på om taket är dimensionerat för vikten av pannor.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur man ska tänka eller räkna på det? Huset ligger i närheten av Jönköping.

Takstolsplan
Arkitektritning, takstolsplan, byggtekniska mått, skala 1:50, konstruktionsdokument, detaljerad, pappersformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Specifikation av takstol typ 1 och 2
Teknisk ritning, konstruktionsplan, mått, detaljer, byggnadskomponenter, veckat papper.
Skapa konto

Specifikation av takstol typ 2 och 3
Arkitektritning av takstolar, linjer, mått och tekniska annotationer, ihopvikt papper, konstruktion, ingenjörsskiss.
Skapa konto

Hej,

Det finns rekommendationer för sadeltak på svenskt trä, räknat på tungt betongtak 0.9

https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/

Bör ju kunna tillämpas på takdelen med fackverk?

Hur man förstärker fackverk kan jag inte svara på. Någon som har en idé?

Sedan är det ju stor skillnad på pannor och pannor. Ex väger Monier B&C 25 Classic häften av betongpannor. Pannans vikt är ju relativt sett liten om man jämför med Snölasten.

• Gilla
biturbo
  • Laddar…
S
Sättet man räknar på är på samma sätt som när man dimensionerande taket i början. Det enda som ändras är vikten från taket. Du behöver kontrollera takstolens alla delar, beslag m.m.

S scorp1on skrev:
Sättet man räknar på är på samma sätt som när man dimensionerande taket i början. Det enda som ändras är vikten från taket. Du behöver kontrollera takstolens alla delar, beslag m.m.
Då är min nästa fråga, hur förhåller sig betongpannor (generellt sett) till eternitplattor viktmässigt?

Jag har förstås även tittat på möjligheten till bandad plåt. Men när prislappen har 7 siffror känns det som ett ganska dåligt alternativ...

B biturbo skrev:
Då är min nästa fråga, hur förhåller sig betongpannor (generellt sett) till eternitplattor viktmässigt?

Jag har förstås även tittat på möjligheten till bandad plåt. Men när prislappen har 7 siffror känns det som ett ganska dåligt alternativ...
Jag är osäker på eternitplattor men har för mig att eternitpannor väger ca 16 kg/kvm2 medan betong väger mellan 30-50 kg/kvm2. Sedan finns det specialpannor som ex Monier B&C 25 som väger 25 kg/kvm2.

Fibercement, pannliknande plåt är också alternativ.

Så det är ju viss skillnad men snölasten är lirar ju i storleksordningen 100-400 kg/kvm beroende på var landet du bor.

• Gilla
biturbo
  • Laddar…
Ja, vart i landet är det? Normalt sett dimensionerar man ju för en snölast flera gånger högre än pannornas vikt, så 15 kg extra per kvadratmeter är mer eller mindre inom felmarginalen.

B jakheide skrev:
Jag är osäker på eternitplattor men har för mig att eternitpannor väger ca 16 kg/kvm2 medan betong väger mellan 30-50 kg/kvm2. Sedan finns det specialpannor som ex Monier B&C 25 som väger 25 kg/kvm2.

Fibercement, pannliknande plåt är också alternativ.

Så det är ju viss skillnad men snölasten är lirar ju i storleksordningen 100-400 kg/kvm beroende på var landet du bor.
Tack! Huset ligger i närheten av Jönköping. Så inga enorma snömängder en normal vinter.

I Jönköping ska taket vara dimensionerat för minst 2,5 kN/m2, vilket motsvarar ungefär 250 kg.

• Gilla
biturbo
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Ja, vart i landet är det? Normalt sett dimensionerar man ju för en snölast flera gånger högre än pannornas vikt, så 15 kg extra per kvadratmeter är mer eller mindre inom felmarginalen.
Det beror på vilken nyttjandegrad man ligger på för samtliga delar i bärverket. Sannolikt så ligger man inte allt för högt men det ska ändå kontrolleras.

S scorp1on skrev:
Det beror på vilken nyttjandegrad man ligger på för samtliga delar i bärverket. Sannolikt så ligger man inte allt för högt men det ska ändå kontrolleras.
Ursäkta min okunskap, men går det att lösa sig till utifrån de ritningar jag postade i trådstarten?

S
B biturbo skrev:
Ursäkta min okunskap, men går det att lösa sig till utifrån de ritningar jag postade i trådstarten?
Nej man behöver titta i konstruktionsberäkningen. I vissa fall står det på ritningarna också men kan inte se något i ditt fall.

S scorp1on skrev:
Nej man behöver titta i konstruktionsberäkningen. I vissa fall står det på ritningarna också men kan inte se något i ditt fall.
Stort tack för svar! Jag ska dyka ner i alla papper jag har och se om jag hittar något. I princip allt i huset i övrigt är överdimensionerat men man kanske inte ska chansa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.