Byggahus.se
Vi ska bygga ett altantak i direkt anslutning till huvudbyggnaden, och jag påbörjade för någon vecka sedan ett mailsamtal med en bygglovshandläggare. Altantaket önskar vi bli 7m brett och 3m djupt, totalt 21m2 och kräver alltså därför bygglov (grovt avrundade mått, för enkelhetens skull).

Problemet för oss är att avståndet från altantakets ena änden till granntomt skulle bli 3,43m (se bild) och gradvis upp till 4,80m i andra änden, eftersom tomtgränsen inte är vinkelrät med altantaket.

Reglerna i min kommun säger:
  • Bygglovsbefriade altantak (upp till 15m2 totalt) får byggas närmre än 4,5m från granntomt med grannens skriftliga medgivande.
  • Altantak större än 15m2 som är anslutet mot huvudbyggnad får enligt detaljplanen ej byggas närmre än 4,0m från granntomt, oavsett medgivande eller ej.

Och då slängde jag ur mig en fråga, som jag mer eller mindre trodde bygglovshandläggaren bara skulle skratta åt:

Ponera att jag A) först bygger de 15m2 av altantaket längst till höger, till bilden sett, med grannens medgivande. Och att jag B) sedan söker bygglov för de resterande 6m2 som är inom gränsen för 4,0m från granntomt.

Och döm av min förvåning när bygglovshandläggaren säger att "Ja, så kan du göra. Bygglovet för den mindre delen av altantaket påverkas inte av befintligt bygglovsbefriat altantak".

Och nu till min fråga: Ska jag nöja mig så (svaren har kommit via e-post och finns skriftligt), eller ska jag dubbelkolla med annan handläggare på förvaltningen?

Ovanvy av en planritning som visar ett föreslaget altantak indelat i två sektioner på 6m2 och 15m2 med avstånd till gräns markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Illustration av ett planerat altantak vid huvudbyggnad med angivna mått och gränsavstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var på seminarium i min kommun häromdagen dom sa något liknande så det låter korrekt :)
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
Vad bra! Men märkligt! Men mest bara bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.