Byggahus.se
Hej!
Har läst lite på diverse sidor men inte lyckas tolka reglerna än?
uploadfromtaptalk1375641873898.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har en vedspis stått och skall ersättas av en gjutjärnskamin.
Jag skall förlänga teglet så att rökröret hamnar i mitten.
Behöver jag mura på uppåt oxå för att hamna på rätt avstånd till brännbart?
Väggkonstruktionen runt teglet kommer vara träregel osb och gips.
Mvh
 
D09
MTech skrev:
Hej!
Har läst lite på diverse sidor men inte lyckas tolka reglerna än?
[bild]

Här har en vedspis stått och skall ersättas av en gjutjärnskamin.
Jag skall förlänga teglet så att rökröret hamnar i mitten.
Behöver jag mura på uppåt oxå för att hamna på rätt avstånd till brännbart?
Väggkonstruktionen runt teglet kommer vara träregel osb och gips.
Mvh
Kaminens avstånd framgår av bruksanvisningen.

Kan bara jämföra med de uppgifter som min kommande vedpanneinstallation kommer att köras med.

Isolerat rökrör, 25mm till brännbart typ gipsvägg
Genom vägg, brandschakt med mineritskivor. Avstånd 50mm till mineriten.

Läste någonstans att annars ska det vara 500mm till brännbart ( oisolerat rökrör ).

Tror ett säkert kort är att ringa sotaren och höra. :)

http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html
Här står lite avstånd.
 
Contura rekommenderar att man alltid tar det avstånd som varje kamin har för brännbar vägg även när det inte är brännbar vägg, anledningen är att en eventuell färg på icke brännbar vägg kan missfärjas om kaminen står närmre än avståndet för brännbar vägg.

Avståndet mellan kamin & vägg varierar beroende på vilken kamin det är.
 
Är det murstocken du har ovanför? Är det murstocken du ska klä in på något vis eftersom du skriver om trävägg? Det ser ut som puts nu.
Är det så så kan du nog byta idé redan nu. Tidigare skulle det vara helstensväggar i kanaler mot brännbart material, och då endast där det inte gick att göra på annat vis såsom vid bjälklagsgenomgångar. Idag finns inte det detaljkravet kvar utan kravet idag är ett funktionskrav på hur varma ikringliggande delar kan bli. Jag har inte i huvudet hur det är formulerat exakt. Men det är nog en god ide att ta det gamla kravet som måttstock. Regeländringen kommer inte av ökade krav utan att man vill frångå detaljregleringarna i all lagstiftning.

Ser man lite praktiskt på det så är det så att om det uppstår en soteld så kommer det finnas stor risk för sprickor i murstocken. Dessa sprickor uppkommer på grund av värmerörelser. För att försäkra sig om att branden inte spridit sig ut ur en spricka så måste murstocken inspekteras, helst i hela sin längd. Redan garderober och annat mög ställer till det rejält i sådana lägen. En helt inbyggd murstock lämnar i stort sett bara alternativen att hoppas på att branden inte spridit sig eller att sätta motorkapen i väggen.

Soteld är verkligen en sådan sak man inte ska tänka "att det inte händer mig för jag är så noga med vad jag eldar". En av de vanligaste orsakerna är nämligen att man har haft sotaren på besök...
 
Å fasen! Det som inte är målat har varit inbyggt och besiktat i det skicket för 4 år sen och godkändes då!
Hmm jag får nog ringa min sotare i veckan!
Återkommer i morgon med mer tankar och idéer!
Ligger i sängen nu:rolleyes:
 
PNO skrev:
Är det murstocken du har ovanför? Är det murstocken du ska klä in på något vis eftersom du skriver om trävägg? Det ser ut som puts nu.
Är det så så kan du nog byta idé redan nu. Tidigare skulle det vara helstensväggar i kanaler mot brännbart material, och då endast där det inte gick att göra på annat vis såsom vid bjälklagsgenomgångar. Idag finns inte det detaljkravet kvar utan kravet idag är ett funktionskrav på hur varma ikringliggande delar kan bli. Jag har inte i huvudet hur det är formulerat exakt. Men det är nog en god ide att ta det gamla kravet som måttstock. Regeländringen kommer inte av ökade krav utan att man vill frångå detaljregleringarna i all lagstiftning.

Ser man lite praktiskt på det så är det så att om det uppstår en soteld så kommer det finnas stor risk för sprickor i murstocken. Dessa sprickor uppkommer på grund av värmerörelser. För att försäkra sig om att branden inte spridit sig ut ur en spricka så måste murstocken inspekteras, helst i hela sin längd. Redan garderober och annat mög ställer till det rejält i sådana lägen. En helt inbyggd murstock lämnar i stort sett bara alternativen att hoppas på att branden inte spridit sig eller att sätta motorkapen i väggen.

Soteld är verkligen en sådan sak man inte ska tänka "att det inte händer mig för jag är så noga med vad jag eldar". En av de vanligaste orsakerna är nämligen att man har haft sotaren på besök...
Orsaken till soteld är aldrig att sotaren varit där. Orsakerna är ofta bristande kunskaper i eldande. Om soteld uppstår strax efter att sotaren varit där så är ofta ofarlig och många gånger av godo då den rensar ur beläggningarna som brinner bort.
 
Sotaren var inte anträffbar idag...
Grunnar på om jag hade kunnat fortsatt med tegel ända upp till taket och putsat detta?
Men det räknas kanske som inbyggd murstock då med?

Skall murstocken vara som den är nu på bilden kommer den vara 70mm in i väggen och det kommer ju inte se klokt ut!
 
Mura på ett eller flera varv sten till lär inte vara något problem. Tegel är ju vad murstocken är byggd av idag. Men varför vill du över huvudtaget flytta fram väggen? Är det inte enklare att bila ur och mura om rökrörsanslutningen så att den kommer ut där du vill ha den? Förutsätter givetvis att det inte finns någon annan kanal till vänster i bild som påverkas och att det inte blir så krokigt att det inte går att rengöra. Då kanske du rent av kan ta bort de där utstickande, oputsade tegelstenarna helt och hållet, få en slät vägg och putsa hela väggen/murstocken i den färg du önskar.

En sida med bra skisser på rökkanaler etc:
http://umesotning.se/?page_id=75
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Väggen har varit reglad innan och i den går vatten och el! Syns dock inte på bild, det är längre bort på väggen.
Därför vill jag köra samma väggkonstruktion för att bila och putsa in el och vatten blir ett för stort jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.