Byggahus.se
Vi velar så det står härliga till angående byggandet av badrum i vårt nyköpta hus (äntligen är det vårt efter sex års längtan...). Huset är från tidigt 1900-tal och våra första projekt är omdragning el, ny köksingång, köket, nytt badrum på andra våningen. Frågan är hur vi ska göra med det sistnämnda.

Vi har tidigare tänkt dela av högra sidorummet till ett pyttelitet sovrum/kontor och ett badrum. Det funkar om man lägger till kattvinden. Jobbet blir då isolering av vind, flyttande av vägg och nya dörrar. Snett och vint är det säkerligen.

Dock brukar man föredra ur byggnadsvårdssynpunkt att förlägga badrum till utbygggen och tillbyggnader och ngn föreslog att vi skulle bygga en andravåning på utbygget. De kommande tre personerna instämde men sa oxå att snickarna säkert vill plocka ner hela utbygget och bygga upp från grunden för det går fortare att bygga på raka vinklar men då känns det som ett stort ingrepp. Det är ju dock oxå så att vi inte vet om konstruktionen håller för utybyggets andravåning, men det vet säkert ngn i ett senare skede (men vem?).

Fördelen med utbygget är att vi kan bibehålla den lilla yta som är på övervåningen men känner att vi behöver höra lite mer plus å minus med dessa olika val. Vad tänker ni? Ska försöka få in lite bilder.
 
  • Rödmålat hus från tidigt 1900-tal med vita knutar och dekorerad veranda i lantlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus från tidigt 1900-tal med vita fönsterkarmar och tak i tegel, omgivet av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av äldre hus med vitmålade snedtak, en trägolv och dekorerad innerdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags inredd vind med lutande tak, vit soffa, konst och texttavlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stod att bilderna inte funkade så jag la inte in några kommentarer till dem.
Andra bilden är utbygget som eg skulle kunna få en andravåning.
Tredje bilden är där vi tänkt bygga badrum från början. Kattvindsdörren skulle vara kvar med en liten förvaringshylla innnaför och badrummet skulle få ingång inne från rummet istället.
Fjärde bilden är var utbygget skulle komma och dessutom ge oss en bra bit av fullhöjd i halltaket.
 
Vilket fint hus!

Bilderna funkar.

Jag antar att ni har sovrummen på övervåningen? Då tror jag det är bekvämare att ha badrummt på utbyggets övervåning, än att behöva gå ner en trappa när man ska ta morgonduschen, borsta tänderna på kvällen etc.

Det där med snett och vint förstår jag inte riktigt. Vi bor i ett hus från 1926 och har precis renoverat badrummet. Det var ojämna väggar, men plattsättare är ju vana vid det och har lösningar för sneda väggar.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Vi har själva byggt på en våning på en utbyggnad, gamla huskroppen var i två plan.

När jag tittar på bilderna så blir jag inte övertygad om att det går att få till en vettig påbyggnad på den utbyggnaden.

Om man sätter två begränsningar.

Nockhöjden på utbyggnaden skall vara max. samma som nockhöjden på stora huskroppen.
Takfotshöjden skall vara samma på utbyggnaden som på huskroppen.

Det är inte alls säkert att man måste hålla sig till dessa begränsningar, men för mig känns de naturliga.

Iom. att utbyggnaden är såpass smal, så blir det ingen vettig takhöjd på en påbyggnad om man håller sig till dessa begränsningar.

Men om du skissar lite, så kanske man hittar en annan lösning.

Här i området där jag bor finns det ett hus där de byggt en utbyggnad på det viset, men avsevärt längre, och de har löst "takproblemet" genom att låta utbyggnaden (2,5 plan, suterräng) få platt tak.

Det hela ser ut som ett gammalt vackert hus från 20 talet, där någon har staplat 3 stora frakt containers i vinkel mot huset. Helt katastrofalt. Till råga på allt så har de inga fönster på "container" långsidorna, så det ser verkligen ut som en stapel från frihamnen.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
"Takfotshöjden skall vara samma på utbyggnaden som på huskroppen." Menar du att taken slutar på samma ställe nertill? I så fall tycker jag inte alls att det är ett krav. Det är väll "bara" att göra lika tak som det är på takkupan på framsidan av huset.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Min åsikt:
Utbyggnaden är rätt ful, proportionerna är inte bra, den ser bara ut som ett påhäng. Ta kostnaden att riva den och göra en större utbyggnad ända ut till gaveln, då får ni ett rejält utrymme däruppe och mycket vilsammare utseende på huset, en klassisk vinkel istället för ett utbyggt påhäng.
 
  • Gilla
Thomas i Tollarp
  • Laddar…
Jojx81> min man var oxå inne på den idén om att kopiera "fallet" på framsidan frontespis.

hempularen> Ja man ser ju vissa byggen som avskräcker.

Jag hittar få bilder på ett utbyggt hus i denna stil som fått två våningar baktill (såvida inte en bit på ovanvåningen är avslutade med balkong). Däremot har jag nu sett lite olika öppna verandor runt hörnet som i new englandstil och funderar på om det vore ett bra sätt att ta bort klumpigheten av utbyggnaden baktill. Men främst önskade jag med denna tråden tankar och fakta om byggnadsmomentens för och nackdelar i de två valen.

Marlen> Det har du säkert rätt i. =).
 
Anna_H> tack för din input. Utbygget ser faktiskt mindre ut när man står där än vad det gör på bild. Vi har inte möjlighet att bygga ut det för vi vill inte förlora fönstret på baksidans vägg. Tack i alla fall.
 
Marlen> en bit av mitt svar försvann. Jag skrev även Tack. Vi gillar looken, och ja, mycket mer praktiskt hävdar jag... särskilt som vi inte kommer lägga pengar på att göra trappstegen djupare så den känns brant när man går nerför.
 
  • Gilla
bennybanjo
  • Laddar…
Gammelnörden
Först och främst vill jag bara säga att ett sådant här potentiellt stort ingrepp i huset bör konsulteras med en arkitekt som har god erfarenhet av gamla hus och byggnadsvårdsintresse. Varför vänta i 6 år för att få köpa ett gammalt hus och sedan börja göra stora ingrepp i huskroppen, som potentiellt kan förstöra de värden ni väntat på så länge, för bekvämlighetens skull?
Gamla hus är sneda och vinda och uppfyller sällan dagens krav på bekvämlighet, det är det som är charmen och själen i gamla hus.
Vi har löst badrumsfrågan med att ha en toalett med handfat i en kattvind på övervåningen och toalett/badrum på nedervåningen. Jag upplever inte den lösningen som obekväm. Tvärtom så stör inte den som vill duscha tidigt på morgonen de som sover på övervåningen. Jag vill varna för att skapa "små blindtarmar till rum" som egentligen inte går att använda till nåt. Bättre i så fall att ta ett rum i sin helhet och göra badrum kombinerat med tvättstuga, tycker jag. Jag bifogar lite inspirationsbilder från "Landtmannabyggnader 1890-94".
 
  • Illustration av arkitektoniska ritningar för landtmannabyggnader från 1890-94 med fasader och planlösningar.
  • Ritning av gammal husfasad med veranda och sadeltak, inspirerad av 1890-talets arkitektur.
Redigerat:
  • Gilla
Wirrun och 5 till
  • Laddar…
Jätteintressant Gammelnörden. Kan man hitta mer bilder ngnstans eller i ngn bok som du rekommenderar.
Vi vill ha vårt huvudbadrum på övervåningen där sovrummen är. Badrummet nere är inte tillräckligt som enda badrum.

Å ja, sex år av plågsam väntan på att få förbättra, återställa och fräscha upp drömkåken. Är det en släktgård har man inte alltid möjligheten att bygga eget eller köpa exakt det man söker.
 
Lissandra skrev:
Anna_H> tack för din input. Utbygget ser faktiskt mindre ut när man står där än vad det gör på bild. Vi har inte möjlighet att bygga ut det för vi vill inte förlora fönstret på baksidans vägg. Tack i alla fall.
Om det ser ännu mindre ut i verkligheten än på bild ser jag desto större anledning att riva det och bygga ett större? Givetvis får man isåfall göra om planlösningen på bottenvåningen en del så att man får annat ljusinsläpp istället för det borttagna fönstret.
 
Gammelnörden
Det finns en nyutkommen bok som heter "Löfvenskiölds arkitektur - idébok för hustänkare, förlag Tid & Rum. Den ska visst innehålla ett urval ritningar från originalet.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Tack Gammelnörden! ska kika på den

Anna_H> vi vill behålla så mycket som möjligt av husets karaktär, däribland tre salonger i fil. De skulle gå förlorade om man gjorde som du föreslog. Vi gillar det gamla, de små rummen. Givetvis vore mycket annat mer praktiskt och estetiskt men vi gillar att bevara, men oxå att bada... då helst på övervåningen... =).
 
@Gammelnörden! Jag hittar inte Landtmannabyggnader 1890-94 som du nämner. Heter boken så? Är det en skrift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.