Byggahus.se
Hm. Jag får inte ihop siffrorna riktigt. Men det är klart. Det är ju bara 300 miljoners skillnad.

Saxat från artikeln:
Stämpelskatterna för 2016 slutade på 12,4 miljarder kronor, rekordhögt och även högre än vad Lantmäteriet hade räknat med.

– I augusti gick vi ut med prognosen att vi trodde att intäkterna skulle bli ungefär 11,5 miljarder kronor. Den siffran har överträffats med ungefär 600 miljoner kronor, säger Dennis Lindén, tillförordnad divisionschef på Lantmäteriets fastighetsinskrivning, till Dagens Nyheter.
 
D
Kan det vara så att 11,5 är beloppet de trodde de skulle få in till augusti men den siffran blev i stället 12,1 men sedan att årets resultat blev 12,4.
 
Jag tolkar det inte så. Det skulle innebära att man istället för i snitt ca 1 miljard i månaden bara fick in 300 miljoner för hela perioden september - december.
Jag tror helt enkelt att det är någon som tycker att det är svårt att räkna med lite större tal ;)
 
D
Läste om och nog mer som du säger någon som räknat fel.
 
Det är svårt att räkna med subtraktion.

Men lätt att blanda ihop en sexa och en nia.

Bäst att kolla fakturorna från Lantmäteriet noga :cool:
 
Redigerat:
Hursomhelst är det nog rätt säkert att staten inte vill gå miste om sina miljardinkomster, så någon sänkt stämpelskatt till en nivå där det speglar den faktiska arbetsinsatsen lär vi tyvärr inte se... Man verkar resonera "Det drabbar ju ändå ingen fattig, har man råd att köpa en fastighet är man per definition rik".
 
Ren stöld och dessutom diskriminering av fastighetsägare. Om motsvarande infördes vid försäljning av brf så skulle det åtminstone bli rättvist.
 
  • Gilla
Credde och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.