Byggahus.se
Hur beräknar jag en rimlig kostnad för eldragning i ett nybyggt hus? El är ju en post som rimligen borte kosta ungefär lika mycket oberoende av vilket hus den dras i per kvadratmeter räknat? Det flesta rum har troligen belysning och elkontakter i ungefär samma utsträckning.

Har jag fel eller?
 
Herr_Zakrisson skrev:
El är ju en post som rimligen borte kosta ungefär lika mycket oberoende av vilket hus den dras i per kvadratmeter räknat? Har jag fel eller?
Ja, du har fel. Du kan dra elen i olika avancerade former rent tekniskt och konstruktionsmässigt, göra mer eller mindre själv (helt lagligt), och kan få en mer eller mindre duktig elektriker. Elkomponenterna kostar struntsummor i sammanhanget, det är arbetsinsatsen som kostar. :)
 
Ehum elkomponenterna kostar sannerligen inte struntsummor. Ca hälften brukar vara material, minst.
 
Herr_Zakrisson skrev:
Hur beräknar jag en rimlig kostnad för eldragning i ett nybyggt hus? El är ju en post som rimligen borte kosta ungefär lika mycket oberoende av vilket hus den dras i per kvadratmeter räknat? Det flesta rum har troligen belysning och elkontakter i ungefär samma utsträckning.

Har jag fel eller?
Ja tipsa gärna om vad er eldragning kostade, vad man skall tänka på etc. :)
 
Det är klart att timpriserna hos olika elektriker kan variera men jag hävdar i allafall att det borde vara fullt möjligt för någon som kan eldragning och är ärlig att säga ungefär hur mycket tid per m2 nybyggt hus det går åt för att dra el, samt ungefärligt behov av rör och kabel etc.
På dom el-hemsidor som jag hittat på nätet så skiljer det inte så mycket på mtrl-priserna för vad som huvudsakligen behövs till en normal installation.

Vi har skickat iväg vår ritning till en elektriker så svaret därifrån kommer väl så småningom på vad vår installation kommer att kosta på ett ungefär.

 
Jag har fått "nycketalet" 1000 kr per modul (strömbrytare, elkontakt, lampkontak etc.) då ingår moms och jag har pengar över. Någon exaktare uppskattning kräver en projektering.
 
Hur menar du? Om jag skall beräkna kostnad till ett rum för en strömbrytare, en kontakt och en taklampa så blir riktpriset ca. 1000kr x 3 = 3000kr????

Menar du så?
 
Vår elektriker påstår att han drar all el i vårat 280kvm nybygge på en arbetsvecka.

(Boyta 195kvm, garage 60kvm, uterum 22kvm)

Jag skulle nog tro att materialet kostar mer än arbetskostnaden.
 
Låter optimistiskt med en vecka. Rimligtvis borde det ta 80-100 timmar enl min mening. Mtrlkostnaden kan nog bli ungefär densamma som arbetskostnaden.
 
Hmmm......han kanske har långa arbetsdagar.....jag tyckte också det lät lite med en vecka.... ???
 
Herr_Zakrisson skrev:
Hur menar du? Om jag skall beräkna kostnad till ett rum för en strömbrytare, en kontakt och en taklampa så blir riktpriset ca. 1000kr x 3 = 3000kr????

Menar du så?
Japp, ungefär så.
 
Rypos skrev:
Jag har fått "nycketalet" 1000 kr per modul (strömbrytare, elkontakt, lampkontak etc.)
I brist på mer detaljerad skattning låter ju det "rimligt" :surprised: då de flesta verkar ta ungefär samma (rikt-) pris för en färdiginstallerad spotlight (oavsett antal och placering).

Alter ego
 
Vår hustillverkare tar 1030 kr för ett extra eluttag för torkskåp, 940 kr för 2xVP16 med dosa (för el, data, tele), 470 kr för ett VP-rör. Man får ju se till arbetskostnad, extra dvärgbrytare i elcentralen m.m. Det är ju inte bara eluttaget man betalar för.

 
Vad är rimligt pris på detta ?

Enligt min ritning skall alla VP rör och kabel vara draget till spotlights, det ända som inte ingick var montering av spotlight + själva materialet (spotlighten).

1000:-/ spott har dom tagit .. låter det rimligt ?

Isåfall skall jag bli elektiker ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.