Byggahus.se
Ett antal liter bensin eller diesel som du häller på infarten gör garanterat bättre nytta på ogräset än att hålla på med grönavågar blandningar av ättika/salt m.m. Jämför bara tex Oks miljöavfettning med riktig avfettning så förstår du. Miljövänligt=mindre effektivt. Mindre bra för naturen=bra effekt för ändamålet det är avsett för.
 
norren skrev:
Ett antal liter bensin eller diesel som du häller på infarten gör garanterat bättre nytta på ogräset än att hålla på med grönavågar blandningar av ättika/salt m.m. Jämför bara tex Oks miljöavfettning med riktig avfettning så förstår du. Miljövänligt=mindre effektivt. Mindre bra för naturen=bra effekt för ändamålet det är avsett för.
Du skämtar väl hoppas jag. Det är ju trots allt vi människor som envisas med att bygga våra hus i naturen och då får man räkna med...ja just det t ex växtlighet. Använder själv T-grön avfettning men självklart i en tvätthall med oljeavskiljare...

 
galento
Tyvärr är nog enda utvägen för att slippa ogräs att gräva upp :( och lägga markduk,en kompis gjorde detta för 15 år sen och det ser lika fint ut än ;D
 
galento skrev:
Tyvärr är nog enda utvägen för att slippa ogräs att gräva upp :( och lägga markduk,en kompis gjorde detta för 15 år sen och det ser lika fint ut än ;D
Markduk? Ogräsfröna kommer ju uppifrån :)
gaia
 
  • Wow
leffeisala
  • Laddar…
Asså spruta på Roundup .. allt borta på 10 dagar inkl rötterna. Gör det inte krångligare än vad du behöver.
 
galento
gaia skrev:
Markduk? Ogräsfröna kommer ju uppifrån :)
gaia
Markduk sen grov stenkross ca 30cm,det verkar funka enligt honom,ingen jord =inget ogräs ;D
 
Det blev så att jag idag köpte Rambo, bara det förb... regnvädret drar förbi så ska jag vattna ut det. Det ska tydligen ta död på rötter, låt oss se hur effektivt detta miljövänliga medel är.

Om ett par år ska jag fixa till infarten med duk & stenmjöl, tillsvidare fortsätter mina tester att hitta det ultimata bekämpningsmedlet...
 
Galento skrev:

Markduk sen grov stenkross ca 30cm,det verkar funka enligt honom,ingen jord =inget ogräs

Min kommentar:

Beror på ytskiktet. Inte bara frön, utan också organiskt material kommer ovanifrån. Endast om ytskiktet regelbundet befrias från ALLT organiskt material undviker man beväxning som rotar sig ovanför ytskikt.

Därför är geoduk, stenmjöl och vad du vill meningslöst om ytlagret består av exempelvis grus (som du bara med svårigheter - termisk eller kemisk behandling - kan hålla fritt från mull).
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Genom att regelbundet t.ex. en gång i veckan harva infarten får ogräset ingen chans att slå rot. :D
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Varför inte köra minsta motståndets väg?
Typ testa armerat gräs. Eller armerat ogräs! :D
 
Markdu , stenmjöl och asfalt! Need I say more?!
[move];) ;) ;)[/move]
 
etanol skrev:
Ja nu finns det ju en massa olika sorter och alla har säkert sin favorit... Själv har jag använt vanligt grovsalt som jag hällt ut, vattnat lite lätt och låtit solen göra resten.
Salt lägger man ut som det kommer i påsen. Man gör det när man vet att det kommer att vara torrt i minst tre dagar, kommer det regn löses saltet upp och försvinner ner i jorden utan att ta kål på ogräset. Man skall dessutom inte strö ut det över hela ytor utan det skall läggas koncentrerat där ogräset kommer upp.

Salt rekomenderas främst till maskros. Man tar då ca ½ - 1 tsk som man lägger i maskrosens mitt. Man låter det sedan ligga där UTAN att vattna. Detta tar kål på hela maskrosen (roten dör också). Det fungerar säkert med annat ogräs men jag har endast använt det på maskrosorna. Första ggn jag använde den här metoden var för ca tre år sedan. Det var lite jobbigt då eftersom det var närmare 100 maskrosor att bekämpa. Men alla dog och kom inte upp igen, gör numer endast enstaka insatser när någon ny maskros dyker upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.