Har lyckats efter en del trixande att byta ytterdörr för första gången. Den nya dörren sitter ca tre cm innanför min panel, som är sidi, eternit, plattor, hur snickrar jag fodret för att täcka dessa tre cm snyggast?
/Bosse
/Bosse
Har gjort ett försök att ladda upp en bild men inte lyckats, är väl lika kass på datorer som dörrar. Lyckas välja bild men får inte "ladda upp" rutan att bli markerad. Har en jpeg-fil så det borde funka, vet ej vad som strular.
/Bosse
/Bosse
Såga till en utsalning för att "bygga ut" karmen så att den ligger i liv med fasaden. Jag hade nog tagit en vanlig panelbräda och klyvit ur en tre centimeter bred bit, lika lång som karmens sidor och överliggare. Har du inte någon vettig klyvsåg för detta så brukar de kunna hjälpa till att klyva på brädgården.
Utsalningen fäster du sedan med genomgående skruv i karmen (förborra för skruven så att det inte spricker). Se till att dörrbladet går fritt för utsalning så att den inte skrapar i eller att gångjärnen inte ligger an mot utsalningen (risk för gnissel).
När utsalningen är på plats fäster du dörrfoder i utsalningen (undvik att fästa fodret i panelen pga av ev. rörelser i dörrkarmen) .
Utsalningen fäster du sedan med genomgående skruv i karmen (förborra för skruven så att det inte spricker). Se till att dörrbladet går fritt för utsalning så att den inte skrapar i eller att gångjärnen inte ligger an mot utsalningen (risk för gnissel).
När utsalningen är på plats fäster du dörrfoder i utsalningen (undvik att fästa fodret i panelen pga av ev. rörelser i dörrkarmen) .
Bra tips. Hur smal kan man göra utsalningen, som syns på bilderna är ju karmen ganska smal, låskolven gör ju att brädden på utsalningen är något begränsad.
/Bosse
/Bosse
Klicka här för att svara