Har lyckats efter en del trixande att byta ytterdörr för första gången. Den nya dörren sitter ca tre cm innanför min panel, som är sidi, eternit, plattor, hur snickrar jag fodret för att täcka dessa tre cm snyggast?

/Bosse

Försök att ladda upp en bild på karm och vägg så är det lättare komma med förslag.

Har gjort ett försök att ladda upp en bild men inte lyckats, är väl lika kass på datorer som dörrar. Lyckas välja bild men får inte "ladda upp" rutan att bli markerad. Har en jpeg-fil så det borde funka, vet ej vad som strular.
/Bosse

018b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• 018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga till en utsalning för att "bygga ut" karmen så att den ligger i liv med fasaden. Jag hade nog tagit en vanlig panelbräda och klyvit ur en tre centimeter bred bit, lika lång som karmens sidor och överliggare. Har du inte någon vettig klyvsåg för detta så brukar de kunna hjälpa till att klyva på brädgården.

Utsalningen fäster du sedan med genomgående skruv i karmen (förborra för skruven så att det inte spricker). Se till att dörrbladet går fritt för utsalning så att den inte skrapar i eller att gångjärnen inte ligger an mot utsalningen (risk för gnissel).

När utsalningen är på plats fäster du dörrfoder i utsalningen (undvik att fästa fodret i panelen pga av ev. rörelser i dörrkarmen) .

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Perk skrev:
Se till att dörrbladet går fritt för utsalning så att den inte skrapar i eller att gångjärnen inte ligger an mot utsalningen (risk för gnissel).
.
Glöm inte bort att se till så att låskolven går fri också.

Bra tips. Hur smal kan man göra utsalningen, som syns på bilderna är ju karmen ganska smal, låskolven gör ju att brädden på utsalningen är något begränsad.

/Bosse

En annan metod är att limma på utsalningen på fodren direkt och sedan spika dessa endast i väggen. Springan mot dörrkarmen fogar du med byggfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.