Planerar mitt blivande kök och frugan vill att vi har vit fog till vit kakel, frågan är nu om det är dumt att ha det bakom spishäll och diskho där det stänker av både diskvatten och av matlagning.

Kommer fogen bli "grå" och dassig just i dom områden eller kommer det knappt synas om man håller efter med diverse rengörings medel?

Någon vis person som kan svara på detta ?

tack på förhand.... Robel

Det är nog dumt, om man inte tycker om att skura köket på fritiden, det finns tillsatser till fog, som enligt uppgift ska göra den mer fukt/smuts avvisande, vet inte hur bra de är dock..

Jag hade vit fog i mitt förra kök, iofs med mörkt kakel. Men jag blev förvånad över att det faktiskt inte blev så smutsigt som man skulle kunna tro. Jag diskade av det då och då ovanför diskhon, där det blev smutsigast, med diskborste och Vim.

Hade också vit fog, den blev smutsig, och jag fick inte bort det...

/Mattias

Vårt kök är nu 1 år och vi har vit fog. Den är fortfarande vit och fräsch trots kakelförsäljarens korpkrax :) Jag har skvätt med tomat, curry och diverse annat som kan färga men det har inte varit några som helst problem att få bort det med diskmedel och trasa.
Det förstås, man får inte vänta i veckor med rengöringen - samma dag som fläckarna kom dit är bäst att ta bort dom :)

• Gilla
KHasslund
  • Laddar…
Rent estetiskt gör vit fog till vita plattor att kaklet flyter samman något, dvs mönstret syns sämre. Oftst blir det snyggare om fogen kontrasterar något till plattorna. Men smaken är ju alltid olika, min åsikt i alla fall..

Jag skulle använda mig av en ljusgrå fog... När det blir smutsigt och man inte får bort det ser det ljusgrått ut fast skitigt. Förstår inte riktigt varför producenterna tagit fram vit kakelfog..

Vit fog är bara ett måste ju för vissa kakel ... borde man inte klara sig hyfsat om man impregnerar lite?

Vi hade vit fog i vårt förra kök. Vi bodde där i ca 2 år och fogen blev inte smutsig varken vid diskhon eller spisen. Det finns ett medel som heter fogförsegling som ska göra att fogen inte suger åt sig smuts och fläckar.jag har aldrig använt den själv för jag ansåg inte att det behövdes.

Anledningen till att det finns vit fog är väl samma som att alla andra färger finns...smaken är ju olika. Jag skulle aldrig sätta in ett vitt avfasat rektangulärt kakel med nån annan fogfärg än vit till exempel... och i vårt badrum har vi vit fog till vanliga 15x15 plattor. Jag vill inte förhöja rutmönstret genom att ha mörkare fog.

Och att välja ljusgrå fog gör ju inte så stor nytta...mörka fläckar syns ju ändå på den oxå.

• Gilla
KHasslund
  • Laddar…
Ett tillägg är ju oxå att från början var det krita man använde som fog och då var den vit...är väl snarare så att producenterna tagit fram alla andra färger... ;)

Sophie skrev:
Anledningen till att det finns vit fog är väl samma som att alla andra färger finns...smaken är ju olika. Jag skulle aldrig sätta in ett vitt avfasat rektangulärt kakel med nån annan fogfärg än vit till exempel... och i vårt badrum har vi vit fog till vanliga 15x15 plattor. Jag vill inte förhöja rutmönstret genom att ha mörkare fog.

Och att välja ljusgrå fog gör ju inte så stor nytta...mörka fläckar syns ju ändå på den oxå.
Jag håller helt med dig. Många här på forumet verkar vara väldigt konservativa och slår bakut när dom hör om fogar ton-i-ton med kaklet. Personligen tycker jag att ju större kontrast melllan kakel och fog = desto jobbigare mönsterbildning = desto fulare vägg.

När vi ska renovera badrummet kommer det att bli vita plattor på väggarna med vit fog och mörkgrå eller mattsvarta klinkers på golvet med mörkgrå eller mattsvart fog.
Jag är övertygad om att det kommer att bli supersnyggt!

halloy skrev:
Jag håller helt med dig. Många här på forumet verkar vara väldigt konservativa och slår bakut när dom hör om fogar ton-i-ton med kaklet. Personligen tycker jag att ju större kontrast melllan kakel och fog = desto jobbigare mönsterbildning = desto fulare vägg.

När vi ska renovera badrummet kommer det att bli vita plattor på väggarna med vit fog och mörkgrå eller mattsvarta klinkers på golvet med mörkgrå eller mattsvart fog.
Jag är övertygad om att det kommer att bli supersnyggt!

Ja, jag tror oxå det kommer bli kanon...just av den anledningen att det inte blir dom där skarpa kontrasterna mellan fog och kakel, en jämnare färg övergång så att säga.

Och vad jag förstår så håller man bara efter från mat stänk å har lite impregnering så funkar även det från att fogen blir "dassig"

Tack alla som svarat.

Just det! Jag vet att det fanns en tråd under badrum för något/några år sedan som handlade om just vita fogar. Där stod det om en speciell vit fog, som skulle vara extra smutsavstötande. Det var flera som skrev att dom hade haft den i flera år och den var fortfarande vit och fräsch.

Ja, en väldigt viktig faktor är typen av fog. Vissa fogar är mycket mer smutsavstötande än andra. Snåla inte på fogen (vanlig "kakelfog" brukar vara billig, men sämre) utan köp en avancerad så kallad pärlfog (kan heta olika beroende på fabrikat).

• Gilla
KHasslund
  • Laddar…
Jag har vitt kakel och ljusgrå fog. Ca 12 år gammal. Fogen är synligt skitig runt spis och lite kring diskbänk.
Jag kommer byta kök nu direkt efter årsskiftet. Blir vitt kakel igen och.... ljusgrå fog + försegling. Aldrig jag skulle foga vitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.