Ovdimus
Hejsan alla glada! Har kört på patrull. Vilken ska jag välja, vad tycker ni? Se bild :)

• Det är en skärmbild av en online shoppingkorg innehållande vinkelslipmaskiner och diamantkapskivor med priser i svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge man köper sånt som finns i lager är Proffsmagasinet jättebra och snabba men maken till dålig service när man beställer icke lagerförda varor eller sånt som är tillfälligt slut. Jag har gjort det misstaget några gånger, aldrig mer. De har flera gånger ändrat beräknat datum utan att informera mig och sen kommit med dåliga undanflykter när jag har ifrågasatt det. Som bäst har de erbjudit mig att dela upp min beställning i två utan extra fraktkostnad.

• Gilla
VLJ och 2 till
  • Laddar…
Reglerbart varvtal är ett krav för mig,, guld värt!
Åke

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
F
Kolla diameter på kroppen. Just 125mm kör åtminstone jag ofta med en hand och då skall det vara rätt tunn kropp för att vara optimalt. Sen skall man inte lockas att köpa för stor effekt, blir bara klumpigt. Vad skall du ha den till, är det nåt speciellt?

• Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Ovdimus
F fsn skrev:
Kolla diameter på kroppen. Just 125mm kör åtminstone jag ofta med en hand och då skall det vara rätt tunn kropp för att vara optimalt. Sen skall man inte lockas att köpa för stor effekt, blir bara klumpigt. Vad skall du ha den till, är det nåt speciellt?
Tegel/betong pannor när jag monterar fäste till solceller. Kapa ett å annat rör osv 🙂

F
Ovdimus Ovdimus skrev:
Tegel/betong pannor när jag monterar fäste till solceller. Kapa ett å annat rör osv 🙂
Ok. Var noga med munskyddet och se till att blåsa ur vinkelslipen med tryckluft lite då och då, betongdammet är styggt och det sugs in i maskinen.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Senast jag behövde kapa betongpannor så blev jag tvungen att köpa en 230mm Makita vinkelslip som hade ett bra pris och mjukstart. Kom inte åt med mina 125mm slipar

• Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Har förstått det som att killarna som monterar solpaneler använder en liten maskin där de plockat bort sprängskyddet för att kunna sätta på en större kapskiva. Det är för att de små är batteridrivna och så är det något på undersidan pannorna som slipas bort enklast med större skivor. Lite galet om man vill ha fingrarna kvar.

Ovdimus
F fsn skrev:
Ok. Var noga med munskyddet och se till att blåsa ur vinkelslipen med tryckluft lite då och då, betongdammet är styggt och det sugs in i maskinen.
Hrm, såg att den var rätt tung 2,4kg. Så tråkigt att allt stannar upp för man inte vill köpa fel..
raveper raveper skrev:
Har förstått det som att killarna som monterar solpaneler använder en liten maskin där de plockat bort sprängskyddet för att kunna sätta på en större kapskiva. Det är för att de små är batteridrivna och så är det något på undersidan pannorna som slipas bort enklast med större skivor. Lite galet om man vill ha fingrarna kvar.
Mja, känner igen det där att man svär över att skivan är lite liten. Meen jag gillar mina fingrar så skyddet blir kvar 😊

P poba53 skrev:
Senast jag behövde kapa betongpannor så blev jag tvungen att köpa en 230mm Makita vinkelslip som hade ett bra pris och mjukstart. Kom inte åt med mina 125mm slipar
Håller med om det, inhyrning av en batteridriven 180/230 vinkelslip är vanligt vid jobb med takpannor. Så fort man lämnar dalen på pannan med klingan är det inte längre säkert att man når hela vägen igenom, snitt längs med funkar nog utan större problem, men tvärt över kan bråka lite.

• Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
F
raveper raveper skrev:
Eller kanske i första hand ansiktet. Det heter sprängskydd av en anledning.

• Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
Är det bråttom? Annars är det ju Prime Days snart på Amazon, de brukar alltid ha Boschs blåa sortiment på rea... har köpt en 125-mm variant för runt 400 spänn för något år sen eller två... har tre stycken av olika ålder, en av dem är 20 år gammal och bara vägrar dö ...

Edit: @fsn åsikter om diametern är det plus ett på.. jag har en Hilti på massor av watt, ställbart varvtal etc, men den går inte att köra med en hand eftersom den är för tjock....

• Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Ovdimus
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.