Hej
Skall koppla in golvvärmeslingor till två mindre badrum och vill säkerställa att temperaturen på vattnet är lägre än för övriga slingor. Jag vill inte minska flödet utan snarare blanda in vatten från returen (typ 20% stigare, 80%retur) och på så vis få en lägre temperatur. Jag tror att det går att finna ett bra läge som ger sköna golv i badrummen oavsett utetemperatur/framledning.
Vad finns det för mackapärer som kan göra detta jobb? Ju enklare desto bättre.
Jag behöver väl inte ha en extra pump efter ventilen?

Det du söker kallas shuntgrupp.

Och vill du ha varmt golv i badrum även på sommaren behövs utöver shunten en "minikrets" (pump) med elpatron.

mexitegel skrev:
Det du söker kallas shuntgrupp.
Har du förslag på någon produkt? Har kikat på esbes sortiment men de verkar temperaturstyrda. Jag vill (tror jag...) ha nåt som blandar en viss mängd varmt vatten med en viss mängd retur, oaktat temperatur.

Både LK och Thermotec har... Ring golvvärmebutiken.se , de bukar ge bra råd.

jackass skrev:
Har du förslag på någon produkt? Har kikat på esbes sortiment men de verkar temperaturstyrda. Jag vill (tror jag...) ha nåt som blandar en viss mängd varmt vatten med en viss mängd retur, oaktat temperatur.
Du behöver en shuntgrupp som reglerar med temperaturen, på sekundärslingan, dvs den som ligger i badrummet.
LK M60 är ett val, Uponor Push12 en annan.

Antingen kör man dom statiskt reglerade, utan känselgivare. Men det bygger på att framledningstempraturen är konstant. På Värmepump och el baserade system är den oftast inte det. Pellets och Oljebaserade system är den ofta det.

Kör man dom med termostat måste en termostat försedd med dyktub användas.
http://www.thermova.se/page.php?id=46
Man får då bygga ett adaptersett med ett mässing-T och en bit kopparrör som dykröret kan sitta i.

Redigerat:
Krilleman
Jag har aldrig sett en sådan inkoppling som du efterfrågar jackass.

Jag antar att alla slingor kommer kopplas på en stor fördelare?

corre skrev:
Antingen kör man dom statiskt reglerade, utan känselgivare. Men det bygger på att framledningstempraturen är konstant. På Värmepump och el baserade system är den oftast inte det. Pellets och Oljebaserade system är den ofta det.
Kanske missuppfattar, men det går utmärkt att köra golvvärme från en värmepump utan separat temperaturreglering av GV-slingorna. När systemet är inbalanserat så blir det ju naturligt så att temperaturen i GV stiger när temperaturen i övriga systemet stiger. Och det vill man ju, blir det kallare ute vill man ju får varmare vatten även i GV-slingorna.

mexitegel skrev:
Kanske missuppfattar, men det går utmärkt att köra golvvärme från en värmepump utan separat temperaturreglering av GV-slingorna. När systemet är inbalanserat så blir det ju naturligt så att temperaturen i GV stiger när temperaturen i övriga systemet stiger. Och det vill man ju, blir det kallare ute vill man ju får varmare vatten även i GV-slingorna.
Men du har helt rätt, i ett nybyggt inbalanserat system minskar behovet av speciallösningar eftersom man har fördelare som är trimbara. Dock vill man kanske inte ha ut 40c i golvet om det är -30 ute, man har kanske inte dimensionerat GV efter effektbehovet, utan komforten (tex äldre hus med dålig isolering).

Men det var inte det TS frågade efter, som jag uppfattade det.
Jag är inne på samma spår som övriga, att TS behöver nog förstå GV reglering för att styra om tankegångarna till en effektivare och billigare lösning. Två M60 för att lösa badrummen är kanske inte bästa vägen överlag.

mexitegel skrev:
Precis, jag har golvvärme med värmepump och har justerat in slingorna på fördelaren. Enda termostaten är den till VP.
Men dessa slingor ligger under spånskivor och fordrar relativt hög temp på framledning. I badrummen ligger slingorna i flytspackel och med ett lägre värmebehov. Dessutom får det ej vara mer än 27grader i ytan(plastmatta). Således önskas lägre temp och bibehållet flöde.

...men jag kanske ska göra det enkelt för mig och koppla slingorna till fördelaren och strypa dom hårt. Problemet är att det blir ojämn golvtemperatur och risk att det blir för varmt i början av slingan.

Hur långa är de nya slingorna? Du kanske klarar dig ändå, du borde ju inte ha 40c så ofta på framledningen...

corre skrev:
Hur långa är de nya slingorna? Du kanske klarar dig ändå, du borde ju inte ha 40c så ofta på framledningen...
Det är nog ca 35m 12mm och 25m 10,5mm. En del av det transportsträckor.

corre skrev:
Ah, då förstår jag behovet av flöde.
Då är nog en M60 eller motsv lösningen.

Det finns rätt många shuntgrupper med den lösningen. Här är en annan färdigbyggd.
[länk]
Kommer kanske inte ifrån ytterligare än pump alltså. Kan förstås börja med att strypa vid fördelaren och se hur det blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.