Hej!
Ska sätta i ett ny värmesystem för 2 hus (125+70m²) som står några meter från varandra. Större hus är redan vattenburen, har en kombipanna (elpatron+ved), mindre huset har direktverkande el. Båda hus är dåligt isolerad, den större även värre. Elförbrukning för värme är mellan 35000-40000kwh/år.

Är det bättre att isolera hus först och sen bestämma värmesystem? Eller klarar man av rätt dimension och isolera bit för bit och hjälpa till med el till dess?

Vilken värmesystem är mest lovande för inga stigande drivmedelsprisar i framtiden?
Hur är förhållande mellan elpris, pelletspris, vedpris, flis, fjärrvärme? Stiga de alla ungefär lika mycket?
Kan man bygga jordvärma på mark som har ”lantbruk” på? Blir mark kylt ner inte alls om det är rätt dimensionerad och byggt? Blir slangar skadat t.ex. från rötterna??

Förlåt om jag skriver dåligt svenska – jag är egentligen tysk...

Steg ett är väl att isolera husen om du ändå planerar att göra det, sedan en luftvärmepump till huset med direkt-el.

Att konvertera lilla huset till vattenburet låter inte lönsamt i mina öron.

Och du bor gynsammt för att köra med luft/vatten till det större huset, det är nog det billigaste alternativet för dig..

Sedan finns det ju betydligt dyrare alternativ också, men det tar mycket lång tid innan det betalar sig.. Den stora besparingen blir ändå Isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.