274 läst ·
11 svar
274 läst
11 svar
Vilken stödhylsa?
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Ska sätta en 10 mm klämringskoppling på ett 10 mm kopparrör. Anslutning till en vattenkran från 70-talet eller så. Men tydligen har jag inte lyckats köpa rätt stödhylsa.
Jag mäter 10 mm utvändigt på röret och 7 mm (ev. lite drygt 7?) invändigt. Hylsan märkt 10x0,8 mäter 8 mm utvändigt och går uppenbart inte in i röret.
Vad är det jag ska ha? Hjälp mig så att jag beställer rätt denna gången.
Jag mäter 10 mm utvändigt på röret och 7 mm (ev. lite drygt 7?) invändigt. Hylsan märkt 10x0,8 mäter 8 mm utvändigt och går uppenbart inte in i röret.
Vad är det jag ska ha? Hjälp mig så att jag beställer rätt denna gången.
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Det satt stödhylsa i den gamla kopplingen. Men iofs vet jag inte om den var monterad av proffs eller inte...F fribygg skrev:
Böjbart för hand, kan det räknas som hårt ändå?
Vad brukade vara standard att det satt på vattenkranar på den tiden de hade bruna vred med röd/blå prick?
Är sista lilla stumpen jag har kapat ner på ett redan tidigare kapat rör. Så det finns ingen möjlighet att rädda om det inte blir tätt nu vid denna montering. Är hellre övernoga än chansar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Finns väl stödhylsor för tjockare rör, typ 10x1 mm. Värt att prova!
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Är det så det är menat att man ska läsa det? Att 1mm är vägg tjockleken på röret som är 10mm?H Huggmejsel skrev:
Jamen det är möjligt det kan stämma för den hylsan jag har nästan-passar. Då skulle den alltså bli 0,4 mm smalare om jag fattar rätt.
Klart stödhylsa 10x1,0 finns.
https://www.bauhaus.se/stodhylsa-va...MI7ZSu9PPclgMVFFGRBR3lVTf1EAQYASABEgJGW_D_BwE
10x1,0 är för vanliga kopparrör och 10x0,8 är för blandares rör (om kopparrör på denna) då dessa är lite tunnare i godset.
https://www.bauhaus.se/stodhylsa-va...MI7ZSu9PPclgMVFFGRBR3lVTf1EAQYASABEgJGW_D_BwE
10x1,0 är för vanliga kopparrör och 10x0,8 är för blandares rör (om kopparrör på denna) då dessa är lite tunnare i godset.
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Jag beställde en 10x1,0 igår. (med fraktkostnad =7 x varans pris)
Fick i morse besked om leveransförsening, så den kommer någon gång i början av nästa vecka...
Fick i morse besked om leveransförsening, så den kommer någon gång i början av nästa vecka...
Medlem
· Västernorrland
· 2 547 inlägg
Men om en blandare är tillräckligt gammal kan man tänka sig den har det tjockare röret ändå? Så tesen om varför min hylsa inte passade och att den nya jag väntar på borde göra det kan stämma ändå.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara