Ska sätta en 10 mm klämringskoppling på ett 10 mm kopparrör. Anslutning till en vattenkran från 70-talet eller så. Men tydligen har jag inte lyckats köpa rätt stödhylsa.

Jag mäter 10 mm utvändigt på röret och 7 mm (ev. lite drygt 7?) invändigt. Hylsan märkt 10x0,8 mäter 8 mm utvändigt och går uppenbart inte in i röret.

Vad är det jag ska ha? Hjälp mig så att jag beställer rätt denna gången.

Jag skulle tro att du har köpt ett hårt rör som inte behöver nån stödhylsa.

F fribygg skrev:
Jag skulle tro att du har köpt ett hårt rör som inte behöver nån stödhylsa.
Det satt stödhylsa i den gamla kopplingen. Men iofs vet jag inte om den var monterad av proffs eller inte...

Böjbart för hand, kan det räknas som hårt ändå?
Vad brukade vara standard att det satt på vattenkranar på den tiden de hade bruna vred med röd/blå prick?

Är sista lilla stumpen jag har kapat ner på ett redan tidigare kapat rör. Så det finns ingen möjlighet att rädda om det inte blir tätt nu vid denna montering. Är hellre övernoga än chansar.

Satt det stödhylsa förut ska du ju ha det nu med.

F fribygg skrev:
Satt det stödhylsa förut ska du ju ha det nu med.
Men vilken är det jag ska ha som passar i det röret?
Måste beställa på nätet och fattar inte märkningarna.

Finns väl stödhylsor för tjockare rör, typ 10x1 mm. Värt att prova!

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
H Huggmejsel skrev:
Finns väl stödhylsor för tjockare rör, typ 10x1 mm. Värt att prova!
Är det så det är menat att man ska läsa det? Att 1mm är vägg tjockleken på röret som är 10mm?

Jamen det är möjligt det kan stämma för den hylsan jag har nästan-passar. Då skulle den alltså bli 0,4 mm smalare om jag fattar rätt.

• Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Finns det. Jag hade samma dilemma och struntade helt enkelt i hylsan.

Jag beställde en 10x1,0 igår. (med fraktkostnad =7 x varans pris)
Fick i morse besked om leveransförsening, så den kommer någon gång i början av nästa vecka...

Krilleman Krilleman skrev:
10x1,0 är för vanliga kopparrör och 10x0,8 är för blandares rör (om kopparrör på denna) då dessa är lite tunnare i godset.
Men om en blandare är tillräckligt gammal kan man tänka sig den har det tjockare röret ändå? Så tesen om varför min hylsa inte passade och att den nya jag väntar på borde göra det kan stämma ändå.

Krilleman
R Räknenisse skrev:
Men om en blandare är tillräckligt gammal kan man tänka sig den har det tjockare röret ändå? Så tesen om varför min hylsa inte passade och att den nya jag väntar på borde göra det kan stämma ändå.
Absolut kan det finnas blandare med kopparrör 10x1,0.

Värre saker ha inträffat.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.