Bart Bart skrev:
Här har det hänt grejer under dagen.

Till er som tycker att jag är otydlig i min önskan så har ni helt rätt. Mest för att jag inte har en aning om vad jag "ska" ha. Men jag har gärna en maskin som maler bönor och gör kaffet mer eller mindre helt automatiskt. jag kan absolut ha en mjölkskummare där jag skummar manuellt i en behållare, eller en mer automatisk version som jag har idag på min lilla Nespressomaskin där mjölken har en egen behållare och maskinen sköter hela processen.

Till er entusiaster och kaffeproffs lyfter jag på hatten för er kunskap om kaffe och hur den bäst ska malas och tillredas. Jag är dock ute efter en mer "plug and play" lösning.

Jag har utrymme att ställa en maskin på där den kan stå permanent. Vattenbehållare är bra om det finns på maskinen. Jag kan dock dra fram vatten till den, men gör det helst inte.

När jag kollat på förslagen som lämnats är jag ju sugen på att tycka att en Siemens för 6000 kr kan göra lika gott kaffe som en siemens för 19000 kr. Men utan alla finesser. Eller lurar jag mig själv. Är det i 20000 kr klassen som man bör vara för att hitta en kvalitativ maskin som gör gott kaffe?
Vill du ha finesser som färgskärm istället för monokron, koppvärmare på ovandelen av maskinen, möjlighet att välja mängden mjölk i % i Latten, ljudisolerad kvarn mm så bör du gå på en dyrare variant av t ex Siemens >10 tkr. Om inte, får du samma grundfunktion och smak på kaffet för ca 6 tkr.

Speciellt tyska maskinproducenter är fantastiska på segmentering, men det gäller nog mer eller mindre alla idag.

S
Har varit skapligt nernördad förr i livet, men numer kör jag mest melitta hållare i porslin. När andan faller på kör jag min halvmanuella Rancilio Silvia ihop med Rocky kvarn. Efter lite modd så ger det riktigt bra resultat, men krävs en hel del inkörning. Hade tidigare en helmanuell europiccolo som gav gudomlig espresso, sålde den när man va fattig student men saknar den. Där krävdes ordentligt engagemang för att få bra espresso. Men när det blev rätt smakade det sjukt bra.
I julas va jag hos min bror som uppgraderat nespresso maskinen till en Sage automatisk halvmanuell maskin (eller vad man ska kalla den)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2732597
Måste säga att jag var imponerad! Tom mjölkskummaren fungerade tillfredsställande och gav fint mikroskum, något som de helautomatiska aldrig kan. De ger tråkigt skumlock. Hade jag 20k skulle jag hellre lägga de på en dylik än på en helautomatisk jura eller Siemens. Den har dessutom dubbelkokare vilket är nice om man ska producera flera koppar.
Det man aldrig kommer ifrån är vikten av att hålla kvarn och brygghuvud rent, slarvas det med det smakar det illa. Oavsett maskin. Det krävs dessutom kaffe av lite bättre kvalisort för att det ska bli bra.
Alltså ska man mecka espresso, latte etc är det en hel dela jobb med inlärning, justering, rengöring. Orkar man inte det är det bättre med en melitta tratt och lägga pengarna på bra kaffe. (där jag oftast hamnar, både hemma och på jobbet) En melitta tratt för 250 spänn och en wilfa kvarn för 700 och ett halvkilo kaffe för 200 spänn så är man igång!

• Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej. På våra 5000 koppar så är det faktiskt bara en gång maskinen sagt till om rengöring av bryggenheten. Det behövs oftare än vad maskinen säger till om.
Läs manualen. Du ska rengöra bryggenheten innan du kör rengöringsprogrammet med tablett. Dvs "Kör rengöringsprogram" innebär även rengöring bryggenhet.
Den säger "RENGÖR BRYGGENHET" då den har kärvat ihop pga för hög friktion i bryggenheten. Så ca var 200e kopp, ca varannan vecka för mig.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Lite off topic, hoppas ni ursäktar!

Någon som känner till en filterhållare som passar till moccaster, där filterhållaren har rund botten, fast är gjord av glas eller porslin?

Gillar kaffet, men har alltid ogillat att varmt vatten passerar igenom ytterligare en plastpryl tillsammans med kaffet. Hållarens yttre bottendiameter bör vara cirka 8-9cm.

Mvh
Jag har en Pavoni med tryckmätare som jag är mycket nöjd med. Används med Lavazza Rossa som jag tycker är godast.
https://bagarenochkocken.se/kaffe/e...MI--eRhaiU9QIVhQWiAx27cgaEEAQYAiABEgJz3fD_BwE

Bart Bart skrev:
Här har det hänt grejer under dagen.

Till er som tycker att jag är otydlig i min önskan så har ni helt rätt. Mest för att jag inte har en aning om vad jag "ska" ha. Men jag har gärna en maskin som maler bönor och gör kaffet mer eller mindre helt automatiskt. jag kan absolut ha en mjölkskummare där jag skummar manuellt i en behållare, eller en mer automatisk version som jag har idag på min lilla Nespressomaskin där mjölken har en egen behållare och maskinen sköter hela processen.

Till er entusiaster och kaffeproffs lyfter jag på hatten för er kunskap om kaffe och hur den bäst ska malas och tillredas. Jag är dock ute efter en mer "plug and play" lösning.

Jag har utrymme att ställa en maskin på där den kan stå permanent. Vattenbehållare är bra om det finns på maskinen. Jag kan dock dra fram vatten till den, men gör det helst inte.

När jag kollat på förslagen som lämnats är jag ju sugen på att tycka att en Siemens för 6000 kr kan göra lika gott kaffe som en siemens för 19000 kr. Men utan alla finesser. Eller lurar jag mig själv. Är det i 20000 kr klassen som man bör vara för att hitta en kvalitativ maskin som gör gott kaffe?
Lust att skicka ett privat meddelande? Går inte skicka till dig.

Jag har en femton år gammal Jura Impressa C5. Fungerar fortfarande problemfritt. Brygger 15-20 koppar per vecka med den.

Jag har skruvat isär den två gånger under åren för grundlig rengöring och byte av o-ringar. Har också behövt byta en magnetventil och en tryckregulator.

Gick in och kikade på Blocket, och det finns hur många maskiner som helst till salu. Allt från hobbymaskiner till stora kromade cafémonster. Till ganska bra priser.

Men vad är bäst för mig och mina behov? Inte lätt det här.

Jag behöver helt klart läsa på en hel del.

Hur gick det?

Funderar själv på att uppgradera en Siemens som närmar sig 10-årsstrecket. Jag dricker 9/10 gånger svart men frugan vill ha en latte någon gång då och då.

Inget beslut ännu. Har en större födelsedag som närmar sig och jag har lagt upp några olika maskiner på önskelistan. De ligger i prisklassen upp 6000 kr strecket, ca.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hur gick det?

Funderar själv på att uppgradera en Siemens som närmar sig 10-årsstrecket. Jag dricker 9/10 gånger svart men frugan vill ha en latte någon gång då och då.
https://www.kaffecompagniet.se/103375

L largab skrev:
Läs manualen. Du ska rengöra bryggenheten innan du kör rengöringsprogrammet med tablett. Dvs "Kör rengöringsprogram" innebär även rengöring bryggenhet.
Den säger "RENGÖR BRYGGENHET" då den har kärvat ihop pga för hög friktion i bryggenheten. Så ca var 200e kopp, ca varannan vecka för mig.
Inte dåligt att snitta 14 koppar per dag.

Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Inte dåligt att snitta 14 koppar per dag.
?? 4 pers som dricker morgon, em och kväll. Kan väl inte vara konstigt

Efter mycket surfande lät jag mig till slut vilseledas på Elgiganten och det slutade med en Jura E8.

Lite speedad efter att ha testat igenom några olika kaffevarianter :geek:.

En Jura E8 espressomaskin på ett köksbord framför en blommig tapet och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Efter mycket surfande lät jag mig till slut vilseledas på Elgiganten och det slutade med en Jura E8.

Lite speedad efter att ha testat igenom några olika kaffevarianter :geek:.

[bild]
För samma pris (okej utan kvarn iof) hade du ju kunnat få riktigt bra kaffe med en manuell espressomaskin :/

• Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.