703 läst ·
8 svar
703 läst
8 svar
Vilken elkälla?
Hej!
Har ett gammalt hus från 1895 med flera olika uppvärmningsmodeller.
60% av huset har vattenburna (gamla) element med värme från elpanna (ny). Här finns också en luft/luftvärmepump
resten värms av direktverkande el (som vi hoppas aldrig behöva sätta på, men troligen måste i vinter) och en luftluft.
Vi hade planer på en kamin men det är långa köer. Även osäker på om det är bäst med tanke på alla höga vedpriser.
vad hade ni kompletterat med för att i möjligaste mån slippa sätta på elpannan och direktverkande el?
Budget cirka 80.000
Har ett gammalt hus från 1895 med flera olika uppvärmningsmodeller.
60% av huset har vattenburna (gamla) element med värme från elpanna (ny). Här finns också en luft/luftvärmepump
resten värms av direktverkande el (som vi hoppas aldrig behöva sätta på, men troligen måste i vinter) och en luftluft.
Vi hade planer på en kamin men det är långa köer. Även osäker på om det är bäst med tanke på alla höga vedpriser.
vad hade ni kompletterat med för att i möjligaste mån slippa sätta på elpannan och direktverkande el?
Budget cirka 80.000
En luftvattenvärmepump förser ett vattenburet värmesystem med värme. Den luftluftvärmepump ni har där klarar väl bara ett eller ett par rum tänker jag? Resten av värmen måste komma från el-pannan? Om du har ritningar på huset blir det kanske lättare att få bra svar? Ett hus från 1895 borde ha många rum med dörrar emellan och inte en öppen planlösning som i dagens hus. Då fungerar inte värme med "utsprutande luft" så bra, särskilt inte om isoleringen är skral.
Skulle också fokuserat på luftvatten (vattenburen värme, luftblås endast utomhus). Monoblock är en enkel lösning med lägre budget.
Kan tänka mig att det är hyggligt slutsålt, och entreprenörerna har mycket jobb, men om man är mindre nogräknad med fabrikat så kanske det går att få tag på innan vintern är helt slut.
Kan tänka mig att det är hyggligt slutsålt, och entreprenörerna har mycket jobb, men om man är mindre nogräknad med fabrikat så kanske det går att få tag på innan vintern är helt slut.
Klicka här för att svara