Byggahus.se
Vilka dimensioner ska jag välja på följande rör:

- Trädgårdsvatten ,PEM-slang, längd ca 15meter.
- Varm- o kallvatten till badrum med dusch. Alupex ca 12+3 meter.
- Matning ca 55-60 m² golvvärme i platta. Alupex ca 15 meter.
 
1. PEM 25 Pn10 eller 12.5
2. Skulle köra AluPex 20 om normflöde är 0,5 l/s
3. Om vi säger att du vill kräma ut 50 W/m2 (3kW) vid svinkyla med ett delta på 4-5. Så ger det ett flöde på 550-650 l/h. Då vill du ha en matning på minst 25. Skulle själv köra 32. Kör du shuntat så blir det mindre dim matning.
Punkt 3 är väldigt förenklat. Då vi inte vet allt. Dock i betong så kan man köra högre deltan än lätta golv.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
PN10/12,5 är väggtjockleken, där 12,5 är kraftigare? Finns det chans att en sån slang klarar vinter om man skulle glömma tömma slangen?

Vilka mer faktorer behöver vi veta för golvvärmen? Jag bygger inte så tjocka väggar, men 50 W/m² är nog rimligt, det blir sällan under -20°C här nere. Tror DUT är -19.
 
PN10 är den nominella trycklassen på röret, enkelt sagt kan man säga att det är godkänt för 10 bars tryck. Köper du 25mm PEM-slang med blå stripe så får du rör som är PN10. Det du ska undvika är rör med brun stripe, det är normalt sett tunnare gods och är endast märkta med PN6,3.

I de allra flesta fall klarar en PEM-slang av att frysa, den svaga punkten är kopplingarna som brukar ge sig.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag blåser alltid ur om frysrisk förekommer.

För att veta dimensionerna på matningar så måste vi veta flödet. Om du har en shunt för golvvärme vid t.ex. blandat system med radiatorer och golvvärme så blir inte flödet till golvvärmefördelaren/shunten så stort i och med att shuntens cirkulationspump som skapar flödet över golvvärmeslingorna.

Ex på skillnaden.
Räknar på 650 l/h över golvet, 50W/m2

Shuntat system: Framledning 55 grader
Blandas ner till 40 grader för golvet. Retur 35.
Shunten behöver 180 l/h 55°C vatten för att kunna ge golvet 40°C vatten med 650 l/h.

Utan shunt med direkt matning , ja då ska golvet ha 650 l/h 40°C vatten direkt från värmekällan.

Skulle köra PEM 32 så kvittar det vad du väljer.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Shuntningen sker tidigare i systemet, dessa rör ska skyffla vatten i rätt temperatur. Pratade med min rörkille nu som hojtade "Nej nej, 25 räcker, det matar vi ju hela hus med!". Så det blir väl 25 då antar jag.
 
Haha skumt utlåtande. Går att mata hela hus med 12 mm CU också. Om man typ kör 80/40 temperaturer... Men i ditt fall så tror jag också att 25 räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.