Exakt, bra fråga att knacka på formen kommer definitivt inte att räcka det kan jag lova dig efter egna försök med VCT=0.5 då funkar det skapligt men det är ändå svårt. Kört med slagborr med vagnsbult i chucken, men man ser ju aldrig hur bra det blir på sidorna...D Derbyboy skrev:
Det enda som gäller vid stora mängder, som du ska ha, är att hyra/köpa/låna en professionell "vibra" som man sänker ner i betongen.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Om jag går upp i vct då blir inte skarven mellan berg och betong lika tät?
Eller kan jag uppnå en tät skarv på något annat sätt?
Alltså vattnet slår mot muren och åker ju mot lägsta punkt. Betongen kanske inte behöver vara ”vattentät” för att uppnå det?
Eller kan jag uppnå en tät skarv på något annat sätt?
Alltså vattnet slår mot muren och åker ju mot lägsta punkt. Betongen kanske inte behöver vara ”vattentät” för att uppnå det?
Exakt nu tycker jag du tänker i rätt bana. Om det inte är en pool du ska gjuta med stående vatten längre tid blir behovet av vattentätheten lägre. Pooler för den delen brukar ju ofta ha membran i form av liners för att man ska komma undan billigare. Det är mer en fråga om estetik vs prislapp och eventuellt hur solbelyst ytan kommer vara då det mesta bryts ner av UV-strålningen i membran väg alltså (även kallasfalt). I princip kan du bygga med lecablock och ha ett skapligt membran dock kanske membranet måste bytas ibland.
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Jag gjorde motsvarande fast mindre omfattning för tre-fyra år sen. Under en altan. Borrade i några dubb, yxade upp leca som fick följa berget. Slabbade upp grovbetong och till sist kallasfalt, la ett par armeringsjärn längs kanten. Inte vackert och bara nästan 100% tätt, men billigt, funktionellt och hållbart. Rensar bort löv och gunk varje sommar.