Hej
jag ska göra en större installation av ackumulatortank, solpaneler, golvvärme, radiatorer mm. Vilken sorts rör skulle ni använda för transport av "ackumulatorvatten"? Koppar är ju snyggt och bra, men det är mycket rör och man måste ju använda klämringskopplingar, blir ordentligt dyrt. "Blåa" stålrör är billiga och kan gängas alla delar är billiga, men finns det någon nackdel?
Väldigt tacksam för input
Stenper

Det är väldigt enkelt och billigt att löda kopparrör med mjuklod.

1, gör rent med putsduk
2, dit med lödfett
3, kläm ihop
4, värm tills lodet smälter mot kopparn och sugs in av kapulärkraften.

Redigerat:
Hej och tack, det är ett alternativ. Man slipper jobbig gängning och dyra pressverktyg eller klämringskopplingar. Men ett antal trådar här på byggahus har gjort mig litet rädd för mjuklödning, verkar svårt! Men har jag fel så är det en väldigt lockande metod!

Jag var först rädd för samma sak, Men det visade sig vara fullt hanterbart. Ett tips är att köpa några extra bitar och träna på.

Jag gjorde sektioner som inte var större än att jag kunde löda utomhus och binda ihop på plats med klämringskoppling. Detta för att minimera brandrisken.

Glömde att man skall värma där kopparn är som tjockast, alltså där den ligger dubbel.
Det är enklare än man tror och man behöver inte värma så mycket efterom mjuklod smälter vid ganska "låg" temperatur.
Om det finns minsta vatten i röret måste det kokas bort och övertrycket kunna ta vägen någonstanns, alltså röret skall vara öppen i minst en ända, annars blir det inte tätt.

Redigerat:
OK, ni har övertygat mig att pröva! Det är ju dj..ligt lockande prismässigt. Ex 28mm (Rinkaby) 90gradersböj lödning 12,30:-, klämring 143,40:-! Det ger en del pengar över att löda för.

Jag får 90graders kläm koppling 28mm till 64,30, men klart så är det ändå mycket mer än lödbara kopplingar.
Kläm värktyg kan man hyra hos dom flesta rörisarna, så om man kapar och kopplar ihop allt som det skall vara, så tar det inte många minuterna att klämma alla kopplingar. Då kostar det kanske ett par hundra för att hyra värktyget. Så blir det bra mycket snyggare med kläm kopplingar.
Billigast men mest jobb att installera, är nog "Blåa" rör. Skulle nog tro att man kan installera dubbelt så stor anläggning med det än med koppar rör, till samma pris.

Blåa rör tar tid att gänga och är rätt tungt, man måste ha en stadig bänk att fästa dom i. Kan vara ett alternativ vid grövre dimensioner som t.ex mellan vedpanna och acktank.
Själv har jag blandat friskt; blå rör och svarta kopplingar mellan vedpanna och acktank, kopparrör fram till shuntar och fördelare där det ju kan vara lite högre temp, speciellt om man har ved eller solvärme, och sen pex till radiatorer och golvvärme. Pex går ju snabbt och enkelt att dra.

Jag har blåa rör mellan panna och ackar r32 (42mm) resten är koppar och pex, men jag velade ha grov dimension för självcirkulation utifall strömmavbrott, att det ska tåla en stöt och har aldrig haft problem med luft i systemet =)

Raptor50 skrev:
Jag får 90graders kläm koppling 28mm till 64,30, men klart så är det ändå mycket mer än lödbara kopplingar.
Jag var nog litet oklar menade klämringskoppling 143:40! Har beställt mjuklod och övningsmaterial från Rinkaby så får jag se om jag blir nöjd med resultatet! Hos mig har "proffsrörisarna" monterat LK-PAL till solfångare och vattenmantlad vedkamin. "Högsta tillåtna kontinuerliga drifttemp. +70 º, högsta tillåtna momentana drifttemp. +95 º". Det känns inte som rätt rör här, solfångarna kan koka och ge mer än 100 grader! Håhåjaja allt ligger ingjutet i bjälklagen nu.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.