790 läst ·
4 svar
790 läst
4 svar
Vibrerande utedel?
Vi har en Mitsubishi SKR/SRC35 från 2017 som periodvis har väsnats sedan installationen. Enligt montören beror det troligen på att något legat emot tillfälligt och att det inte varit något att oroa sig för. Nu har den dock börjat väsnas mer påtagligt, och pumpen vibrerar en hel del.
Pumpen fungerar i övrigt bra och bör, förhoppningsvis, ha många år kvar att ge. Den har tidigare nästan uteslutande använts för kylning på sommaren, men vi har nyligen även börjat använda den för uppvärmning på vintern.
Min fråga är: Är det något man kan öppna och titta på själv utan att riskera att förvärra problemet? Har du några förslag på hur man går tillväga, är det stort jobb? Eller bör vi istället kontakta en kyltekniker som undersöker problemet?
Pumpen fungerar i övrigt bra och bör, förhoppningsvis, ha många år kvar att ge. Den har tidigare nästan uteslutande använts för kylning på sommaren, men vi har nyligen även börjat använda den för uppvärmning på vintern.
Min fråga är: Är det något man kan öppna och titta på själv utan att riskera att förvärra problemet? Har du några förslag på hur man går tillväga, är det stort jobb? Eller bör vi istället kontakta en kyltekniker som undersöker problemet?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det inne eller utedel som väsnas/vibrerar.I Ironside skrev:Vi har en Mitsubishi SKR/SRC35 från 2017 som periodvis har väsnats sedan installationen. Enligt montören beror det troligen på att något legat emot tillfälligt och att det inte varit något att oroa sig för. Nu har den dock börjat väsnas mer påtagligt, och pumpen vibrerar en hel del.
Är det utedel så kanske det är is någonstans som ni behöver ta bort.
Är det innerdel så kan det vara en skitig fläkttrumma som har obalans, eller om det är stödlagret som bråkar.
Man kan få en hel del skägg på fläkttrumman vid kyldrift om man inte kör torkfunktion när man stänger av den
Aha, missade det. Det är utedelen som väsnas/vibrerar. Så om jag bryter strömmen och öppnar den, så är det i sig inga konstigheter? Jag kan komma åt hyfsat lätt och se om det sitter något skit bara eller om något behöver bytas. Kanske har det gått av en bit på något fläktblad. Man behöver inte koppla loss den från systemet och plocka ner den för att komma åt?
I detta fall hänger utedelen på tillhörande stativ på fasaden i åtkomlig höjd.
När det är kallt ute går kompressorn mycket hårdare än när du kör kyla på sommaren.I Ironside skrev:Aha, missade det. Det är utedelen som väsnas/vibrerar. Så om jag bryter strömmen och öppnar den, så är det i sig inga konstigheter? Jag kan komma åt hyfsat lätt och se om det sitter något skit bara eller om något behöver bytas. Kanske har det gått av en bit på något fläktblad. Man behöver inte koppla loss den från systemet och plocka ner den för att komma åt?
Där jag jobbar brukar vi inte rekomendera Mitsubishi utedel på väggstativ då många tycker de låter för mycket i huset.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Min 3:e LLVP blev en från Daikin som har R32 gas i sig .
Installatören informerade att utedelen kommer att låta mer än mina föregångare , detta pga. gasen .
Snickrade ihop en träställning som står på betongplattor på marken + bytte till fjädrar undertill .
Ja den hörs när det blir kallare utanför + jag får rensa från is som byggs upp undertill mot ställningen .
Ljudet kommer in luftburet genom ytterväggen så det är inte stomljud .
Installatören informerade att utedelen kommer att låta mer än mina föregångare , detta pga. gasen .
Snickrade ihop en träställning som står på betongplattor på marken + bytte till fjädrar undertill .
Ja den hörs när det blir kallare utanför + jag får rensa från is som byggs upp undertill mot ställningen .
Ljudet kommer in luftburet genom ytterväggen så det är inte stomljud .
Klicka här för att svara