Byggahus.se
En sida grundmålad, tyckte att det "plockar på ganska bra" tills jag insåg att huset har tre sidor till och garaget ska målas med... Ett lager grund och två lager täckfärg ska på.
 
  • Husfasad delvis målad i grundfärg med ommålat garage i bakgrunden, måleriverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Då vädret inte tillåter målande så har jag och svärfar påbörjat förberedelserna inför isolering av garagetaket.
 
  • Osolerede träsparrar i ett garage inför isoleringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elinasmamma och 1 till
  • Laddar…
B Bwise skrev:
Då vädret inte tillåter målande så har jag och svärfar påbörjat förberedelserna inför isolering av garagetaket.
Jag fick tipset från konstruktör i samband med att jag gjorde andra jobb hemma (och han sa att "faktureringen är per timme så fråga nu om allt du vill om dina hus på tomten).

När det är sånna där spikplattor och man vill belasta takstolarna med kanske ha förvaring med mera liggande på. Så skadar det inte att spika fast lite större spikplattor med ett par spikar djupare in per bjälke. Mest för att få lite mer vridstyvhet. Samtidigt om man reglar upp mellan takstolarna bidrar ju även det till en uppstyvning.

Och varför pratar jag om det här... jo för att det ju är perfekt att kunna huva upp skivmaterial och virke där uppe. Speciellt om det är ett isolerat utrymme :)
 
  • Gilla
Bwise
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag fick tipset från konstruktör i samband med att jag gjorde andra jobb hemma (och han sa att "faktureringen är per timme så fråga nu om allt du vill om dina hus på tomten).

När det är sånna där spikplattor och man vill belasta takstolarna med kanske ha förvaring med mera liggande på. Så skadar det inte att spika fast lite större spikplattor med ett par spikar djupare in per bjälke. Mest för att få lite mer vridstyvhet. Samtidigt om man reglar upp mellan takstolarna bidrar ju även det till en uppstyvning.

Och varför pratar jag om det här... jo för att det ju är perfekt att kunna huva upp skivmaterial och virke där uppe. Speciellt om det är ett isolerat utrymme :)
Tack för tipset, blir nog inte inte så mycket förvaring där uppe, lägger isoleringen på innertaket och sen blir det inte så mycket plats kvar. Möjligen att vi hivar upp slalomskidorna där. Blev en vindslucka ändå då jag fick tag på en oanvänd billigt. Alltid gott att kunna öppna upp och inspektera.
 
  • Vindslucka och isolering under takbjälkar i ett pågående byggprojekt, med synliga fönster och gråväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Bwise skrev:
Tack för tipset, blir nog inte inte så mycket förvaring där uppe, lägger isoleringen på innertaket och sen blir det inte så mycket plats kvar. Möjligen att vi hivar upp slalomskidorna där. Blev en vindslucka ändå då jag fick tag på en oanvänd billigt. Alltid gott att kunna öppna upp och inspektera.
Fan det tar sig :)

ja inspektionsluckor är a och o. Stängda utrymmen man inte når skulle skapa mycket ångest för mig
 
  • Gilla
Bwise
  • Laddar…
Snart klar med glesen, sen blir det till att krypa upp och rulla ut mer isolering ovanifrån.

Efter det så blir det att regla på väggarna och sätta en 45a isolering på dem för att bryta köldbryggorna samt få ett installationsskikt. Sitter i dagsläget en 95a isolering i väggarna så känns som att det kommer göra en del skillnad.
 
  • Uppspikade träreglar mot tak med synlig mineralullsisolering och plastfolie, redo för mer isoleringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
niklasn
  • Laddar…
H
snyggt! hur ser totala budgeten ut? Är ni nöjda med huset? några för/nackdelar? Själv lite sugen just på den modellen :)
 
H Haget skrev:
snyggt! hur ser totala budgeten ut? Är ni nöjda med huset? några för/nackdelar? Själv lite sugen just på den modellen :)
Totala budgeten får jag återkomma till. Men Älvsbyhus produktionskostnadskalkyl stämmer bra det som kan tillkomma är merkostnader för markarbeten och om ni behöver justera grunden från standardgrunden. Tänk också på kostnader som tillkommer, ordna gräsmatta, uppfart, altan, isolera/färdigställa ev garage, färdigställa ovanvåning

Huset är vi supernöjda med, planlösningen och upplevelsen av huset är till och med bättre än vad vi trodde. Bygglaget som var här gjorde en hel del missar som visat sig i efterhand men såhär långt har Älvsbyhus skött sig bra och fixat allt som dykt upp.

Om jag skulle gjort om det så skulle jag nog valt bort golven och sen lagt in en tjockare parkett själv. Annars så skulle jag nog inte ändra något, ev något mer eluttag utomhus och ev. ytterligare någon utebelysning utomhus.
 
  • Gilla
Haget och 1 till
  • Laddar…
Äntligen fått på gipsen på väggar och innertak i garaget. Måste säga att det svåraste i projektet var att få tag i en elektriker som kunde komma på denna sida årsskiftet. Bestämde mig också för att vänta med att få på mer isolering i taket då det var otroligt trångt där uppe, tar det när det är dags för lösull på ovanvåningen.
 
  • Garage med nyinstallerade gipsväggar och innertak, synliga elledningar, och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
H
Lägg gärna in lite mer bilder på nedervåningen :)
Hur tycker ni kvaliten är på badrummet? känns det lite "plastic" eller helt ok? Gärna lite detaljbilder även över badrummet skulle vara spännande :)
 
H Haget skrev:
Lägg gärna in lite mer bilder på nedervåningen :)
Hur tycker ni kvaliten är på badrummet? känns det lite "plastic" eller helt ok? Gärna lite detaljbilder även över badrummet skulle vara spännande :)
Just nu är det lite rörigt då det är bygge på gång samt släkt på besök, kan bli fler bilder på nedervåningen längre fram.

Badrummet känns inte plastigt alls men det är nästan ett måste tycker jag att välja till handdukstork istället för radiator, stora möbelpaketet samt dimbara led i taket för att få till känslan i badrummet. Sen får man ju komplettera upp med duschstång till badkaret, duschvägg till badkaret samt lite småsaker som handukshängare för att få till det så det känns lite mer exklusivt och hemtrevligt.
 
Nu kom första laddningen material till övervåningen, så nu behöver man inte fundera på vad man ska göra den närmsta tiden... Ett bra tips är att såga upp masonitskivorna till luftspalten innan man släpar upp dem!
 
  • Byggmaterial levererat utanför en beige villa för pågående övervåningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med masonitskivor och annat byggmaterial på ett övervåningsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fått lite gjort i mellandagarna, dragit fram ventilationen. Satt dragbanden samt "snorklat" upp gavelventilerna så att öppningarna hamnar över isoleringen. Har även äntligen lyckats få upp siffran på huset.
 
  • Ventilationsrör installerade i taket på en vind med synliga takbjälkar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av ventilation i en oisolerad husgavel med dragband och rör som sticker upp över isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré till grått hus med upplyst nummer 7, ny trappa och installerad ventilation över takisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Haget och 2 till
  • Laddar…
B Bwise skrev:
Här kan ni som är intresserade följa vårt bygge av Älvsbyhus Edith. Fråga gärna om det är något som ni funderar på så svarar jag så gott jag kan!

Första bilden blir på tomten som den såg ut när vi hittade den i oktober förra året.
Vart någonstans bygger ni ?
 
Allin Allin skrev:
Vart någonstans bygger ni ?
Värmland :)
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.