A
Är priserna acceptabla idag?

Vår 5 kg vovve gjorde en bukoperation där en tumör togs bort, efter 2 dygn fick hon komma hem.

Kostnad blev ca 90.000 kr, fick betala en 1/4-del. Får väl skylla oss själva att vi skaffat hund kan någon säga.

Expressen har gjort en artikelserie gällande detta men när krutröken lagt sig så är allt som vanligt igen.

Vi betalar mer för vår hundförsäkring än helförsäkring bil. Men som man bäddar får man ligga, eller?

Operationen gjordes på Strömsholm djursjukhus.

Unikt namn
Jag kan tycka att kostnaden är orimlig.

Men förr i tiden fick hunden somna in vid svåra åkommor.
Idag får husdjur liknande eller bättre vård än människor, utan samma statliga subventioner.

Så det är klart att det kostar pengar...

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Känner till ett fall där man fick besked att det var "kört" men att "för att veta mer" kunde man välja att ta olika prover från lever och njurar. Låter inte i mina öron som att man har djurets bästa för ögonen utan bara att man maximerar antal undersökningar man kan trycka in på fakturan.

Varför hålla på och sticka i djuret som ändå är dödsdömt?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Säger som Unikt namn ovan. Plus; se över villkoren och byt försäkring. Förmodar du har en rörlig självrisk på 25% utöver den fasta? Eller gick det över maxtaket? Personligen betalar jag hellre en hundring (!) mer i månaden än 10 papp på ett bräde den dagen det går illa.

Hoppas jycken mår bra! 👍

Nu är det en levande varelse som är ett sällskapsdjur så det är inte att jämföra med en bilförsäkring. Försäkringsbolaget skulle aldrig ersätta reparationer för 90 000 på en bil efter en tid om den kanske kostade 20 000 ny. Rent ekonomiskt borde en ny hund införskaffas istället, men det är inte så vi gör med våra sällskapsdjur (kanske en bonde hör så med en mjölkko?) så därav hög premie och hög självrisk.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
A
T ToRy skrev:
Säger som Unikt namn ovan. Plus; se över villkoren och byt försäkring. Förmodar du har en rörlig självrisk på 25% utöver den fasta? Eller gick det över maxtaket? Personligen betalar jag hellre en hundring (!) mer i månaden än 10 papp på ett bräde den dagen det går illa.

Hoppas jycken mår bra! 👍
Vi har Folksam och högsta ersättning, kostnaden slog alltså inte i taket.

"Suck" min pricks tänder har de senaste två åren kostat närmare 30' (och han har många tänder kvar - än så länge).

Borsta tänderna på era pälsklingar! Finns inget försäkringsbolag som ersätter detta 😳

A
Idag höjde Folksam försäkringen från 5520 kr/år till 7071 kr.
Kanske beror det på att voffsingen blev 10 år.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Är väldigt olika priser på olika sjukhus. Min hund har sytt en sårskada på tassen på tre olika veterinärkliniker (vi är ofta i riskmiljöer) och skadan behövde exakt samma behabdling, sedering av hunden, stygn i huden, omläggning och åka hem samma dag. Jag är själv kirurgiskt skolad inom humansjukvård så jag förstår skadan och åtgärderna.

Det stora Evidensia-djursjukhuset tog ganska prick 10 000kr för detta, det "ingick" då att skadan dessutom limmades i huden istället för att sys vilket är en felbehandling och fick göras om senare, dock utan extra kostnad då jag kunde trumfa deras argument om lämplig behandling.

Den norska mindre veterinärkliniken tog 3 000kr.

Den lokala lilla veterinärkliniken på min hemort tog 1 400kr för samma behandling.

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Det är väl precis som bilverkstäder, dyrare i stan.
Vi passar på att fixa tänderna på hunden sommartid när vi är på Gotland, halva priset mot Stockholm.
Liten hund som måste sövas för att göra rent och ta bort tandsten, i år behövdes 2 st dras ut.

De stora kedjorna Evidensia och Anicura är problemet. De är finansierade av riskkapital och köper upp veterinärägda kliniker i stor omfattning. Eftersom riskkapitalisterna vill ha avkastning på sina köp finansierar de detta genom att höja priserna rejält, som synes i exemplet från @kurlakarl . Enligt Konkurrensverket så hade de två kedjorna 2016 tillsammans 40% av marknaden, och det bara från att först ha gjort inträde på marknaden 2011-2012.

Enligt Agria (vilket uppenbart är en partsinlaga) så har skadekostnaderna per djur ökat med 45% och genomsnittspremien med 41% sedan 2018.

Bör inte Distriktsveterinärerna vara de som har "bäst pris" då de "drivs" av staten?
Är det inte bara att vända sig dit?

E EyEr0n skrev:
Bör inte Distriktsveterinärerna vara de som har "bäst pris" då de "drivs" av staten?
Är det inte bara att vända sig dit?
Har man en sådan klinik i sitt närområde är det förstås en utmärkt lösning. Sedan beror det väl på förutsättningarna man har (bil ffa), var man bor och vilket behov ens djur har.

Jag tror att problemet är störst kring operationer och liknande där djuren behöver ligga inne, vilket ofta inte verkar erbjudas för smådjur av Distriktsveterinärerna.

E EyEr0n skrev:
Jag anlitar distriktsveterinärerna i min trakt och de gör även operationer. De är något billigare än de stora sjukhusen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.