Hej
Tänkte köpa mig en vertiklaputs tittar på lite olika under ca 15000:-
Någon som har erfarenhet av någon tex DUAB eller motsvarande och kan komma med råd ?

/Lars

K
@stigen har en bandputs, osäker på märket dock. Men han brukar ha kloka insikter och kan säkert komma med lite allmänna råd och tips som kan vara till nytta ändå även om det inte är exakt samma modell du kikat på

Hej
Kan du tänka dig något begagnat ?
Om begagnat är ett alternativ köp en Bjärnums Kantputs bästa som finns på marknaden i mitt tycke riktigt stabil och bra puts.
Mvh

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej
Kan du tänka dig något begagnat ?
Om begagnat är ett alternativ köp en Bjärnums Kantputs bästa som finns på marknaden i mitt tycke riktigt stabil och bra puts.
Mvh
Jo ja vet har använt en de senaste 40 åren , men gör nu i ordning en mindre verkstad där en mindre maskin skulle passa bättre. Dessutom är den oftast en släng dyrare.

Hej @larsbj!

Jag har en DUAB kantputs MM-2315 och är nöjd med den. Denna maskinen säljs under många olika namn och färger. Jag tror DUAB är billigast med sin vita.
Maskinen är en Kinamaskin med blandning av plåt och gjutjärn. Om du jämför med en tyngre gjutjärnsmaskin så är den nog lite ranglig men den går bra att slipa på. Det höj och sänkbara slipbordet gör att det är lätt att slita någorlunda jämt på bandet. Att ofta rensa bandet med rågummi förlänger livslängden.
Det är väl det billigaste alternativet om du vill köpa nytt. Om du köper en ny så kan du ju ändå fortsätta att leta efter en lite tyngre begagnad maskin under tiden du använder den. Jag tror det är ganska lätt att sälja den vidare den dagen du har hittat något bättre.
Om du söker på kantputs här i forumet hittar du några trådar om renovering av begagnade maskiner.
Dag

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @larsbj!

Jag har en DUAB kantputs MM-2315 och är nöjd med den. Denna maskinen säljs under många olika namn och färger. Jag tror DUAB är billigast med sin vita.
Maskinen är en Kinamaskin med blandning av plåt och gjutjärn. Om du jämför med en tyngre gjutjärnsmaskin så är den nog lite ranglig men den går bra att slipa på. Det höj och sänkbara slipbordet gör att det är lätt att slita någorlunda jämt på bandet. Att ofta rensa bandet med rågummi förlänger livslängden.
Det är väl det billigaste alternativet om du vill köpa nytt. Om du köper en ny så kan du ju ändå fortsätta att leta efter en lite tyngre begagnad maskin under tiden du använder den. Jag tror det är ganska lätt att sälja den vidare den dagen du har hittat något bättre.
Om du söker på kantputs här i forumet hittar du några trådar om renovering av begagnade maskiner.
Dag
Tack för utförlig svar.
Ja jag har sett att ett antal är väldigt lika i utförandet det lutar nog åt den modellen, har tittat på holzemann som är några tusen dyrare men inte kunna motivera det. Den är dessutom 230v vilket ja inte gillar även om det säkert funkar på ca 2kW.
Blir ja besviken får ja som sagt köpa mig en Bjärnum eller liknade igen.
/Lars

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag har en likadan som Stigen, men den såldes nog under ett annat namn. Den har fått ta en del stryk av den förra ägaren och är lite bökig att ställa om till liggande så det gör jag inte, vilket en gedignare nog hade klarat bättre. Jag har testat kina mot gjutjärn och gjutjärnen har vunnit när kampen handlade om såg, borr eller hyvel, men min kinaputs ger lika bra resultat som gjutjärnsmonstret vi har på skolan.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.