Hej experter och hobbyexperter.

Ska skaffa vedeldat system.
Nyinflyttad i 92kvm m. liiten källare (12kvm).
Finns en liten olje/vedpanna från 1800 kallt.
Fördelen med det är att element finns. Plus att en tidigare ägare har vid tillbyggnad dragit golvvärme i vardagsrum och gästrum (som tydligen tidigare har vart ett badrum).

Luftvärmepump och 2 eloljeelement bär inte upp det när det är kallt. Har haft 9 grader när det var som kallast nu i vintras.
Stöttat med paraffin kamin.

Jag tror mig ha en god idé om vad vi ska skaffa, men vill gärna ha era synpunkter. Både negativa och positiva.

Viadrus Hefaistos p1 40kw. Gjutjärn och underförbränning; livslängd och effektivitet.
Så mycket tankar som möjligt. Som sagt, liten källare. Men inte främmande till att bygga för att kunna ha det gott.

Jag vet inte hur jag räknar ut vad jag behöver ha. Tidigare ägare måste ha frusit/snålat för att hålla årsförbrukning på under 7000kWh.

Vill ha varmt och gott. Gärna runt 22 grader. Hjälper ändå farsan att ta ved, så kan lika gärna ta till mig med, därför vedpanna.

Du kan ju söka runt lite på forumet, men det skulle förvåna mig om du inte tänker om kring pannvalet efter det..

Har sökt och letat, men hittar inget som jag kan applicera på vårt lilla skjul på landet.
Jag vet att det finns mycket åsikter om viadrusen, men farsan skaffade 50 kilowattarn och är jättenöjd.
Har ju känt och klämt på den, och har inte hittat något negativt.
Känns som jag tittat på alla pannor som finns på marknaden.. Blir bara mer fundersam.
En panna har spaksotning, men bara 4mm stål. En har bakåtförbränning, men spyr ut värme i skorstenen.

Kollade hela filmen. Ser krångligt ut, men fortfarande genomförbart. Gissar att det är din poäng, även fast du inte skrev något. (Krånglet)

Har du något du hellre hade sett att jag skaffar till mitt hus? Vad passar som en smäck?

Titta även i vedtrådarna på biobränsleforumet. Finns mycket läsbart där. Har man ett vattenburet system som man inte behöver fylla på stup i ett så att tillförsel av syre blir obefintlig så håller vanligt järn eller plåt otroligt länge. Sett 60 år gamla gröna elementrör och stamledningar som är som nya. Så att välja gjutjärn för extra livlängd och istället tappa användarvänlighet och enkelt handhavande skulle då jag inte göra. En vedpanna ska vara lättsotad och lätt att sköta. Då blir den som effektivast med bäst årsverkningsgrad.

Pannan i filmen ser spontant väldigt svårsotad ut samt kräver en mindre verkstad eller spetskompetens vid keramikbyte? Hur många tuber silicon gör de av med?

Redigerat:
Schnitti skrev:
Kollade hela filmen. Ser krångligt ut, men fortfarande genomförbart. Gissar att det är din poäng, även fast du inte skrev något. (Krånglet)

Har du något du hellre hade sett att jag skaffar till mitt hus? Vad passar som en smäck?
Bäst är nog att själv åka o titta (studiebesök) på pannor/annläggning som är/varit i drift ett tag,blir nog lättare att bilda sig en egen uppfattning då...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Åskar skrev:
Titta även i vedtrådarna på biobränsleforumet. Finns mycket läsbart där. Har man ett vattenburet system som man inte behöver fylla på stup i ett så att tillförsel av syre blir obefintlig så håller vanligt järn eller plåt otroligt länge. Sett 60 år gamla gröna elementrör och stamledningar som är som nya. Så att välja gjutjärn för extra livlängd och istället tappa användarvänlighet och enkelt handhavande skulle då jag inte göra. En vedpanna ska vara lättsotad och lätt att sköta. Då blir den som effektivast med bäst årsverkningsgrad.

Pannan i filmen ser spontant väldigt svårsotad ut samt kräver en mindre verkstad eller spetskompetens vid keramikbyte? Hur många tuber silicon gör de av med?

Fast det är inte vattnet jag är rädd för, det är rökgasens beståndsdelar.

Och eftersom förbränningen är såpass effektiv så räcker det att grovsota nån gång om året. Resten av tiden blåser man bort mestadels aska och lite löst sittande sot med tryckluft. Och visst gör dom av med pannkitt! Jisses! :)

Om vi bortser från Heffaklumpen, vad ska man ha? Som sagt, det finns många mummiga pannor.

Hur stor anläggning behövs, om det ska vara hyfsat bekvämt att använda. Sambon vill helst inte befinna sig i pannrummet, medan jag är mer av en pyroman.

Jag har gjort en liten sammanställning, men jag har ingen aning om hur den står sig. Kan försöka få upp den på något sätt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.