Byggahus.se
Tänkte ställa lite frågor om vedbod Skall riva min gamla och bygga en ny. Vad tror ni om att gjuta en platta i botten. Sen skall jag bygga öppningsbart tak så man kan tippa in veden med skopa direkt in i vedboden. Någon som ha det så?
 
Med betongplatta bör du ha ett gäng lastpallar i botten för att ventilera under och bara varannan bräda i väggarna, det ska blåsa igenom veden, det med att tippa Nja går det med, blir lite mindre mängd ved bara mot att trava
 
Trava har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra det. Så för den delen spelar det ingen roll. jag har ju ett tätt trägolv idag och inga problem med möglig ved. Tänker att om man har ett glest golv så blir det fullt med skräp bara?
 
O Ola Svedberg skrev:
Tänker att om man har ett glest golv så blir det fullt med skräp bara?
Med pallar så ramlar skräp ner under, det får man leva med, men bäst är glest i golv och väggar, annat kan fungera det med
 
typ potatispallar att ha veden i och traktor med pallgafflar att lyfta dem med?
Bonus om man kan lyfta in en pall i taget i pannrummet
 
Plint och trägolv, gärna med glipor är nog ett bättre och billigare alternativ.
 
Vi har tagit upp hål i taket för transportband från klyven.
Hade nog kört pliintgrund och gles trall. Det kräver på lite på väggarna att både ha öppningsbar tak och få 1kubik ved rasande från 3meters höjd.

Var kommer din ved ifrån? Och hur ska den eldas upp. Jag hade nog kollad på hela kedjan för att skapa en smidigt lösning för alla steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.