Om nu det är nödvändigt med solfångare så går det utmärkt att köra med större tank o istället ha dubbla slingor (topp/botten på tanken) sedan en solfångarstyrning som växlar mellan dessa, Går även med värmeväxlare o växelventil..
Men har man en riktigt bra isolerad tank på 5 m3 så behöver man inte elda många ggr/sommar;)
En kompis isolerade sin 3700 l tank 40 cm i sidorna o 50 cm på toppen o eldar 2 ggr/mån på sommaren

Jag tycker att den totala sågningen av solvärme är märklig. Argumentet är att man inte behöver elda så många gånger på en sommar om man lägger samma pengar på ett system utan solpaneler. Det måste väl vara ännu bättre att inte behöva elda alls under sommaren? Stor tank, stor panna och litet energibehov under sommaren kommer sannolikt leda till låg verkningsgrad. Läckvärmen blir dubbel förlust eftersom den leder till att det lättare blir för varmt inomhus. Har jag missat något eller varför är det bättre att elda några få gånger på en sommar än inte alls?

Erik

Avemo skrev:
Jag tycker att den totala sågningen av solvärme är märklig. .... Har jag missat något eller varför är det bättre att elda några få gånger på en sommar än inte alls?
Argumentet är väl att om man inte har unlimited funds till sin värmeanläggning så får man solvärmen på bekostnad av t.ex. större tank, bättre panna, mer isolering kring tank, bättre radiatorer eller vad som helst som gör anläggningen bättre. Om man inte vill elda på sommaren tycker jag el är smidigt, så dyrt är det inte med varmvatten...

Majgårdarna
superpaco skrev:
Jag förstår inte varför man ska ha en tekniktank bara för att man har solvärme. Det argument jag sett är att solen inte ska behöva arbeta mot för stor volym, men det faller ju om man laddar med värmeväxlare i stället för solslinga.

Håller med! Varför ytterligare en tank? Det kostar bara pengar.
Köp en extra solfångare istället.

Ok, kul med så många initierade inlägg. Min kunskap ökar så sakteliga. Vore kul om ni som förespråkar separat tekniktank för sol kunde ifrågasätta Superpacos inlägg:

"Jag förstår inte varför man ska ha en tekniktank bara för att man har solvärme. Det argument jag sett är att solen inte ska behöva arbeta mot för stor volym, men det faller ju om man laddar med värmeväxlare i stället för solslinga. "

Redigerat:
Ok, verkar inte som om någon kan slå hål på Superpacos argumentation. Superpaco: När du fantiserar lite kring din drömanläggning, talar du om en platsbyggd tank på kanske 12 m3. Inser ju att större volym innebär färre eldningstillfällen men en sådan stor tank måste väl ändå kräva en j-kla massa ilägg? Är inte det optimala att kunna värma hela tanken med ett ilägg och välja en panna med så stor eldningsvolym som möjligt?

Bebbianos skrev:
Ok, verkar inte som om någon kan slå hål på Superpacos argumentation. Superpaco: När du fantiserar lite kring din drömanläggning, talar du om en platsbyggd tank på kanske 12 m3. Inser ju att större volym innebär färre eldningstillfällen men en sådan stor tank måste väl ändå kräva en j-kla massa ilägg? Är inte det optimala att kunna värma hela tanken med ett ilägg och välja en panna med så stor eldningsvolym som möjligt?
Jag tror du ska försöka tänka annolunda.
Tanken "kräver" inte en massa ilägg, du kan alltid ladda en stor tank lite, men aldrig en liten tank mycket.
Låt säja att den 12 kubikaten sväljer energin i 4 inlägg från en vettig panna, det ger en stor flexibilitet när det kommer till hur du kan och vill elda.
Om man strävar efter att hålla tanken halvfylld så klarar man kanske husets värmebehov 2-4 dagar mitt i vintern, men du har samtidigt möjligheten att om du har tid/ork/lust elda ytterligare två ilägg och klarar då husets uppvärmning dubbelt så lång tid.

Sammanfattningsvis leder en större tank till att du kan elda när du vill och har tid istället för när du måste.

Givetvis bygger detta på en mycket bra skiktning i tanken, men detta anser jag vara underförstått när vi pratar 12 kubikare.

Jag håller med Gabbe1. Du kan betrakta en 12 kubikstank som 16 st 750 liters tankar i "skivor" placerade ovanpå varandra. Du kan för all del ladda 3, 7 eller alla 16 av dessa genom att elda olika länge. Du kanske inte använder hela tanken så ofta men kan med denna volym elda när du har lust, även om tanken råkar vara halvfull när andan faller på.

Bara för att röra till saken ytterligare kan jag berätta hur jag funderar på att göra. Jag sa ju tidigare att jag nog inte inte skulle sätta in vedeldning om jag byggde nytt. Nu är det emellertid så att jag nog inte kommer bygga nytt heller, utan fortsätta trixa med det hus jag har. Där håller jag på att sätta in vattenburen värme i huset, har redan vattenburen värme i uthusen tillsammans med 2x750 liter tank och en vedpanna (som jag inte gillar). Med dessa förutsättningar går jag och funderar på att sätta in en panna som brinner stabilt med 10 kW och stort vedmagasin i stället för att sätta in större tank. På så vis skulle jag kunna lägga i en gång per dygn trots att jag inte kan ackumulera den mängden energi i tankarna, men detta är ju för att jag måste anpassa mig efter förutsättningar som redan finns.

superpaco skrev:
Med dessa förutsättningar går jag och funderar på att sätta in en panna som brinner stabilt med 10 kW och stort vedmagasin i stället för att sätta in större tank.

Vad är det för panna du funderar på?

TOBBE E skrev:
Vad är det för panna du funderar på?
ETA SH 20 eller 30.

Dom verkar riktigt fina faktiskt :) hur stor vedvolym är det i 20:n?
Fröling har ju en 18kW utan Lambda fast med variabel effekt, men det har bara 140liter vedvolym..

Då är det ju Fröling S4an isf.. dom har en 15kW med 145liter, men dom är väl i princip identiska funktionsmässigt.
Och dom ligger nog identiskt i pris också, och måste säga att ETAn faktiskt ser lite robustare ut fast jag själv har en Fröling S4 ;)

Har S4an variabel effekt? Jag trodde den gick för fullt hela tiden. S3an är väl ganska mycket billigare än ETA SH och Fröling S4, men så är det ju det här med lambda :).

För att återknyta till TS-fråga om val av utrustning, hur viktigt skulle ni andra säga att Lamda är? Jag kanske är lite orättvis då jag bara haft den panna jag har nu och eftersom det är så mycket trixande med spjällen där så vill jag prompt ha lambda så snart jag ska skaffa ny panna, men har man en panna som brinner bra utan så kanske det inte känns lika viktigt?

Superpaco: Medan vi väntar på bra svar om Lambda vill jag passa på att erkänna att jag inte tänkt tanken att man inte behöver fylla sin jättetank helt. Men måste ändå fråga: Du skrev ju högre upp att man skulle ha en elpatron högt upp i tanken. Hur funkar det om man inte har fyllt hela tanken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.