Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jag ska montera in ett fönster i en gavelvägg. Fönstret är 119 cm brett och därför behöver jag på något sätt växla av två stående reglar i väggen.
När jag byggde väggen så växlade jag av mittregeln så det är klart.
På bilden har jag streckat den bit jag behöver såga bort, likadant på andra sidan.
Känns fel att bara såga av den stående regeln och låta skarvbiten ta upp kraften.
Tacksam för tips.
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I ett hus med regelstomme är gavelväggen normalt inte bärande. Detta förutsätter att det finns en takstol längst ut på gaveln som tar upp taklasterna. Detta kan du kolla genom att gå upp på kallvinden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då behöver du någon form av avväxling. Det ser lite osystematiskt ut, så det är svårt att säga hur. Jag skulle nog ha frilagt en större yta så jag tydligare kan se möjlighterna. Jag tror inte att du behöver använda grövre dimensioner än de som redan finns (45x120?), men du har ju horisontella spikreglar att tänka på också.
J justusandersson skrev:Då behöver du någon form av avväxling. Det ser lite osystematiskt ut, så det är svårt att säga hur. Jag skulle nog ha frilagt en större yta så jag tydligare kan se möjlighterna. Jag tror inte att du behöver använda grövre dimensioner än de som redan finns (45x120?), men du har ju horisontella spikreglar att tänka på också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen.
Har frilagt mer av stommen. Ovanpå den stående 145x45 ligger en 145x45 som en överram (se närbilden).
Där golvet möter väggen finns det en bjälke 195x45 som vilar på ytterväggarna samt en innervägg 95x45. Kan man lasta av vikten på den?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara

