Hej!
Har ett mindre skogsjordbruk någonstans i Medelpad.
Ca 1980 byggdes en ca en km lång vattenledning från en källa i berget till vårat hus (+ stall mm).
Vattnet har flödat utan anmärkningar under de senaste tio åren som vi ägt gården.
Själva källan flödar och vatten samlas i en brunn (150 cm diam. betongringar och med gjutet golv)
Det finns inga ritningar (som jag vet) och de flesta som varit med och byggt är antingen avlidna eller gravt senila.

Men nu kommer det inte fram något vatten fastän det försvinner ur brunnen !
Jag vet var ledningen börjar och slutar (Svart polyeten, 32 mm ytterdiam.) men inte hur den går däremellan.
Någon som har erfarenheter från att spåra dylika vattenledningar i mark?

C
Vi har en liknande lösning. Har dock inte haft behov av att spåra ledningen.
Men vad menar du med att vattnet försvinner ur brunnen? Kommer det fram vatten till pumpen?

Den smala diameter ställer till det. Tänkte först att man kunde skicka in en reco sändare och gå med lavinsändare. Men avståndet 1 km är långt både för att leta läcka och följa slang.

För att hitta läckan behöver man tryck tänker jag. Så plugga ändarna och koppla på tryckluft.

Redigerat:
Har du läckage på slangen kan det gå att köra in spårgas o sen gå med en detektor för att hitta läckan. Men då måste man ha en viss aning om vart ledningen ligger. (Hade en firma här för att göra det förra året)
Kan terrängen hjälpa dig att avgöra var den går.? Jag tänker på närliggande andra hus, vägar, gammal skog (svårt att köra grävmaskin i) etc.

Är det en läcka så kan man ju gå å titta runt där man tror slangen går. Man kanske kan hitta nåt ställe det verkar blött......

1km 32-slang borde ge ett rätt bra tryckfall, säker på att det är det som ligger hela vägen?

Oavsett, det är svårt att leta läckor på polyeten, allra helst då det är små dimensioner.

Oftast så gräver man kortast möjliga sträcka, gå sträckan och försök se om det är blötare än vanligt på något ställe.

Är ledningen tillgängligt på något ställe längsmed sträckan?

Det finns vattentäta söksonder som man kan stoppa in i ledningen och på så sätt hitta ledningssträckningen, då är det "bara" att sätta på vattnet och följa den med en sökare, när den stannar är förmodligen där läckaget är om det är en stor läcka.

Undvik tryckluft och ska du använda tryckluft, se till att ha en reducering så att du skickar ut max 0.3 bar. Annars är det risk för sprängverkan och skadorna kan bli betydligt större, har själv varit med om det på jobbet när vi letade vattenläcka.

Annars finns det som sagt spårgas, men då får får man ta in folk som sysslar med det.

I Itaka skrev:
Hej!
Har ett mindre skogsjordbruk någonstans i Medelpad.
Ca 1980 byggdes en ca en km lång vattenledning från en källa i berget till vårat hus (+ stall mm).
Vattnet har flödat utan anmärkningar under de senaste tio åren som vi ägt gården.
Själva källan flödar och vatten samlas i en brunn (150 cm diam. betongringar och med gjutet golv)
Det finns inga ritningar (som jag vet) och de flesta som varit med och byggt är antingen avlidna eller gravt senila.

Men nu kommer det inte fram något vatten fastän det försvinner ur brunnen !
Jag vet var ledningen börjar och slutar (Svart polyeten, 32 mm ytterdiam.) men inte hur den går däremellan.
Någon som har erfarenheter från att spåra dylika vattenledningar i mark?
Ska först ge några förtydliganden!
Själva källan fungerar som den ska.
Brunnar och slang byggdes upp runt 1980.
Jag är inte säker på slangdimensionen 32 mm, men har hittat slangrester runt källan i denna dimension.
Källan ligger ca 40 höjdmeter över köket i vårt hus. Självflöde utan pumpar!
Enl. säljarna till gården har vattnet alltid fungerat .
Och under våra 9 år som ägare så har det också gjort det.
OK,kapaciteten är begränsad, duscha inte om disk- eller tvättmaskinen är igång. Det blir iskalla överraskningar!
Sebbb: Ledningen börjar högt uppe i en bergsskreva på kanten till en nipa. (Indalsälven!).
Men sedan går den över en 5 hektar beteslägda. Min mark!

C
I Itaka skrev:
Självflöde utan pumpar!
Ah, OK då är jag med. Vi har självflöde ner till vattenmagasinet men sedan pumpar vi därifrån.
Jag tänker att det är ganska liten risk för att det uppstår en skada under mark och i synnerhet så att det helt slutar komma vatten. Angående sträckningen kan du har tur och någon har ritat in den på fastighetskartan (så är det i vårt fall). Kontakta tidigare ägare?
Annars skulle jag börja med att leta efter en "smoking gun" - har det grävts någonstans i samband med avbrottet. Några diken som har rensats, osv? Kan det vara så att slangen ligger i dagen någonstans?

C cpalm skrev:
Ah, OK då är jag med. Vi har självflöde ner till vattenmagasinet men sedan pumpar vi därifrån.
Jag tänker att det är ganska liten risk för att det uppstår en skada under mark och i synnerhet så att det helt slutar komma vatten. Angående sträckningen kan du har tur och någon har ritat in den på fastighetskartan (så är det i vårt fall). Kontakta tidigare ägare?
Annars skulle jag börja med att leta efter en "smoking gun" - har det grävts någonstans i samband med avbrottet. Några diken som har rensats, osv? Kan det vara så att slangen ligger i dagen någonstans?
Vi har självflöde hela vägen källa-sedimentbrunn-lagringsbrunn-vattenkran, totalt ca 40 höjdmeter.
Inga "smoking guns" någonstans.
Har letat längs hela sträckan men inga uppenbara våta punkter någonstans.
Nivån stiger i lagringsbrunnen (diam. 150 cm) när brunnens utloppsventil är stängd, men sjunker när den är öppen. (Ventilen just före gården stängd.)
Sträckan är ca 1 km och det finns åtskilliga skarvkopplingar längs vägen, då varje slangdel är 50 meter lång.
Misstänker att någon koppling kan ha dragits isär av någon anledning. I så fall rinner allt vatten ut i sanden, vår mark består av perfekt sandstranssand med lite jord ovanpå. Nipor längs Indalsälven.
Gamla farbröder i bygden säger att man brukade gräva 1,5 - 1,8 meter djupt i slangdikena. Så det känns inte bra att behöva gräva upp hela ledningen bara för att kolla.

Kan det vara så att det har bildats en luftbubbla någonstans på sträckan som gör att vattnet inte tar dig förbi? Är det möjligt att koppla in en pump vid källan för att trycka in vatten i ledningen?

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kan det vara så att det har bildats en luftbubbla någonstans på sträckan som gör att vattnet inte tar dig förbi? Är det möjligt att koppla in en pump vid källan för att trycka in vatten i ledningen?
Jag har varit inne på teorin om luftbubblor men jag tror inte på det.
Vattnet stiger i lagrIngsbrunnen när brunnens utloppsventil stängs.
När jag senare öppnar ventilen så rusar vattnet ner genom hela ledningen och fram till kökskranen . Kranen släpper först ut massor av luft och sedan övergår det alltmer till vatten för att slutligen bli ett stadigt flöde med normalt tryck.(Gårdens avstängningsventil öppen.). Sedan stänger jag kranen, men brunnen fortsätter att tömmas tills vattennivån kommer under utloppet. Då kommer det in luft i ledningen igen.......
Pump vid brunnen blir svårt att genomföra (ca en km till våran elcentral).

Det är med säkerhet ett läckage i en skarv, det är en bra fallhöjd och blir ett bra vacumsug i slangen, då sugs luft in och ju högre upp otätheten är, blir det kraftigare vacum. Det med pumpa uppifrån blir svårt, men kanske nerifrån.( baklänges ).
Då för att kunna se var det blir vattengenomslag ovan mark bör nog en pumpautomat användas.PS ligger det frostfritt.

,mmkkkkk
J jonaserik skrev:
Det är med säkerhet ett läckage i en skarv, det är en bra fallhöjd och blir ett bra vacumsug i slangen, då sugs luft in och ju högre upp otätheten är, blir det kraftigare vacum. Det med pumpa uppifrån blir svårt, men kanske nerifrån.( baklänges ).
Då för att kunna se var det blir vattengenomslag ovan mark bör nog en pumpautomat användas.PS ligger det frostfritt.
Jag lutar också mot att det är en läcka någonstans längs ledningen.
En av mina ursprungliga frågor var om man kan spåra var ledningen ligger.
Jag har en principritning över ledningsdragningen, men den är inte tillräckligt noggrann.
Och största delen av längden går den under en beteslägda på 5 hektar där man kör med maskiner för höskörd..
Jag gick längs ledningens sannolika dragning för att försöka hitta något misstänkt (fuktig mark, extra grönt gräs eller vad som helst) men utan resultat.
Om jag bara kan lokalisera ledningen så kan man gräva och temporärt blockera ledningen för att ringa in läckan (läckorna).

Ledningen har försett bostad och kostall med vatten oavbrutet under ca 40 år, så jag anser att den ligger frostfritt.

Då blir det problem att hitta felet, med den längden så finns det nog flera skarvar, troligtvis är det metallkopplingar. Jag fick en läcka på en tryckledning och det var en liten sten som låg mot kopplingen och strömvirvlarna genom kopplingen gjorde en viss vibbration som gnagde ett litet hål

Kommunala vattenbolagen brukar leta läckor med en pryl som snappar upp och förstärker flödesljudet från ledningen. Det kanske går att hyra en sån för att dels lokalisera själva ledningen och dels kanske höra vart flödet förändras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.