Undrar lite hur man ska tänka kring detta. Vid en badrumsrenovering för en massa år sedan drog VVS-firman utanpåliggande PEX från övervåningens badrum, då de gamla rören mellan badrum och kök var i dåligt skick. Riktigt ful installation då de inte dolt slangarna på något sätt. Min mor ägde huset då så jag hann inte protestera förrän jag såg det långt senare. Nu äger jag huset och ska renovera delar av bottenvåningen och undrar om det finns någon praxis VAR och hur man drar vatten i vägg för att förhindra att man t ex inte drar en spik eller skruv genom slangen när man sätter upp tavlor, TV eller vad det nu kan vara. Vem vet, det är inte alls säkert att vi kommer att äga huset i framtiden, så det vi vet, det vet ju ingen annan.
Jag kommer antagligen inte att bryta upp golvet, annars hade jag lagt slangen där, så det lär bli längs väggarna och slangen kommer att gå genom tv-rum, in i hallen och vidare in i köket.

• IMG_1706.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3007.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3006.jpg
    Skapa konto
öhh ja, är du säker på att det var en firma? Hade jag varit ägare av den firman hade jag skämts å det grövsta.
Det är ju inte alltid så lätt att montera nya ledningar men det borde ju gå att hitta på en lösning bättre än det där iallafall.

Ja, tyvärr. En lokal firma här i Torsby.
Notera att de t o m borrade två hål i ett trappsteg för att föra igenom slangarna, istället för att gå genom väggen eller vangstycket. Blir fint det när jag ska slipa trappen.

De gamla ledningarna går kors och tvärs inne i väggarna då eller vad? Normalt är väl att man går rakt upp med en stam och det brukar ju sällan vara nå problem att fixa nån låda i ett hörn eller nåt om man vill bygga in det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.