Jag undrar vad jag behöver göra för att vattensäkra diskbänkskåpet.
En VVSare har lagt nya pexrör med avstängningsventilerna. En annan installerade blandaren, vattenlåset och diskmaskinen.
Diskmaskinens avloppsrör ligger även mot golvet.

Det jag undrar är:

1. Ska man korta ner diskmaskinens avlopp så att det inte ligger på golvet? Har en upphängning så att jag kan skruva fast det i skåpet. Diskmaskinen står på ett plastunderlägg/läckageskydd.

2. Har ett plastskydd avsedd för att montera på botten av bänkskåpet, som man gör hål i för rören och sedan tätar med någon tejp. Allt från Ikea. (Variera tätningssats och Variera Hyllplansskydd). Är det lämpligast att använda?

3. Behöver inte pexrören fästas i väggen? (Skyddsröret slutar högre upp i köket än i andra änden, i pannrummet, där en brunn finns). Installation under diskbänk med avstängningsventiler, avloppsrör och diskmaskinsavlopp liggandes på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på diskmaskinens avloppsrör och pexrör under diskbänk med vattenlås och avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skall ha ett plastunderlägg i skåpet ja.

S
Rören ska fästas. Du ska ha plastunderlägg under diskmaskinen. Du ska ha plastunderlägg i skåpet. Vatten-larm är ju en god idé. Jag köpte med 10 årig batteritid

Tack för svar. Plastunderlägg finns under diskmaskin. Är det någon risk att en liten bit av avloppsröret för diskmaskinen löper under skåpet? Samt avloppet från diskhon? Där är ju nån vinkel/skarv som kan börja läcka i framtiden. Men det är väl vattentillförseln som är mest riskabel, där det kan bli ett droppläckage?

S
R roberob skrev:
Tack för svar. Plastunderlägg finns under diskmaskin. Är det någon risk att en liten bit av avloppsröret för diskmaskinen löper under skåpet? Samt avloppet från diskhon? Där är ju nån vinkel/skarv som kan börja läcka i framtiden. Men det är väl vattentillförseln som är mest riskabel, där det kan bli ett droppläckage?
Risk finns de ju. Kan komma en råtta och bita hål.

Men mest risk är kopplingar, där de kan hoppa av (av dåligt kopplade rör eller dåligt fastsatta rör) eller smyg/droppläckage. Därav plast-underlägg (för att upptäcka läckage) och ev vattenlarm.

När jag gör hål i plastskyddet, måste jag lossa alla rör och trä över plastskyddet eller kan man skära en skåra in till varje hål och täta sedan?

S
R roberob skrev:
När jag gör hål i plastskyddet, måste jag lossa alla rör och trä över plastskyddet eller kan man skära en skåra in till varje hål och täta sedan?
Jag skar upp den och tätade sedan även skåran. Det är så det beskrivs att man kan göra i IKEA's manual i alla fall.

BirgitS
Det finns golvskydd som läggs på golvet under skåpet och det fungerar ju bättre när man har en massa rör som ligger på golvet och har så stor öppning i diskbänksskåpet. Golvskyddet kan dessutom kopplas ihop med diskmaskinsskyddet så man kan ha ett gemensamt vattenlarm.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 längst ner
https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/golvskydd/g-serien/

Men diskmaskinens avloppsslang ska alltid fästas upp så högt upp som det går i diskbänksskåpet så att man inte riskerar att vattnet från hoarna går baklänges till diskmaskinen när det börjar bli stopp i avloppet.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns golvskydd som läggs på golvet under skåpet och det fungerar ju bättre när man har en massa rör som ligger på golvet och har så stor öppning i diskbänksskåpet. Golvskyddet kan dessutom kopplas ihop med diskmaskinsskyddet så man kan ha ett gemensamt vattenlarm.
[länk] längst ner
[länk]

Men diskmaskinens avloppsslang ska alltid fästas upp så högt upp som det går i diskbänksskåpet så att man inte riskerar att vattnet från hoarna går baklänges till diskmaskinen när det börjar bli stopp i avloppet.
Tack, i mitt fall känns det dock som att skydd i diskbänkskåpet är lättast eftersom både avlopp och rör går ner i golv samt att skåpet redan är monterat (8cm mellan golv och skåp bara)…

Vad för typ av fäste ska man ha till dessa PEX-rör? Själva röret är 18mm och det är LK.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.