KnockOnWood skrev:
Jag fick vattenrör frysta i krypgrunden på ett hus. Men det var en gammal dragig torpargrund.
Badrummet låg åt nordost, och vid ostlig vinterstorm blev det ibland helt enkelt för kallt.
Jag hade ett gammalt elelement liggande där nere under badrummet,
och vid kritiskt väder satte jag i kontakten till elementet då och då.

Men en modern, tät krypgrund skall väl hålla värmen någorlunda?
Förra vinter var jag i ett hus i Kanada med vattenburna rör i krypgrund. Temperaturen pendlade mellan minus 48 till minus 28 på vintrarna. Inga frysskador enligt ägaren. Det var typ 300 mm isolering under rören.

Matstj skrev:
Förra vinter var jag i ett hus i Kanada med vattenburna rör i krypgrund. Temperaturen pendlade mellan minus 48 till minus 28 på vintrarna. Inga frysskador enligt ägaren. Det var typ 300 mm isolering under rören.
Och så frågar du om rören fryser i väggen med 240 mm isolering där det är betydligt varmare. Hur tänkte du då? ;)

Matstj skrev:
Nu har jag räknat en del...
...
Vad det nu det säger ?!
Ärligt talat så säger det inte ett skvatt.
Inte mig i alla fall ;)

mexitegel skrev:
Och så frågar du om rören fryser i väggen med 240 mm isolering där det är betydligt varmare. Hur tänkte du då? ;)
Praktiskt vet jag att det inte fryser. Det skulle vara bra och ta reda på orsaken.

KnockOnWood skrev:
Ärligt talat så säger det inte ett skvatt.
Inte mig i alla fall ;)
Tänkte jämföra det med effekten av en värmegolv. Det är nåt fel med beräkningen. Jag kanske ska räkna ut hurmycket energi som läcker ut genom (Kakel+gips+spånskivan) då blir det andra siffror och sätta det till relation till en golvvärme slinga ?

En annan beräkning.
Trä u värde 0,7
Gips 1,4
Kakel 3
Alla 1 cm tjocka eller 0,01 m
Temp diff 20plus mot 2 plus vid rören.
Energi förlust för 2,4 kvm blir:
((0,7/0,01)+(1,4/0,01)+(3/0,01))x2,4x18

Men vad är intressant i dessa beräkningar menar du?
Att det sker värmeförluster genom klimatskalet är väl självklart?

Du ville ju veta om det var risk att vattnet i rören fryser.
Om vi tar ditt exempel med -20°C utetemperatur och +20°C inne,
så bör temperaturen mitt i väggisoleringen vara ca ±0°C.
Flyttar du in röret till 1/4 från insidan så är temperaturen ungefär +10°C.

Och det är helt oberoende av om isoleringen är 200 mm eller 500 mm tjock.
Vad har väggytans storlek i duschen med det att göra menar du?

#knock
Der ör för att jag har svårt att avceptera att temp flrändringen sker linjärt som du beskriver.
Anta en 100mm vägg isolering, 20+ inne ich 40- ute. Sen har du rör vid väggen innuti rummet. Ska då noll punkten flyttas i rummet ?!
Röret fryser inte oavsett om detblir minus 100 ute. Eftersom det ligger på värma sidan.
Jag tycker samma sak gäller för området från insidan av väggen tom isoleringen. Det som kallade värma sidan av isoleringen. Där råder andra omständigheter.
Värmeförlusten gör att området blir som en del av rummet med en temp skillnad som jag håller på att beräkna och behöver hjälp med.
Inuti isoleringen om temp flrändringen blir linjärt eller inte har jag ingen aning om. Det kanske är så, referens tack.

Svaret till flregående inägg blir 22 000 watt som släpps ut (för området 2,4 m2) om temp vid rören sjunker till 3 grader (hypotetisk).

Kan jämföras med 2,4*23*0,19=11 Watt som går ut genom isoleringen ut till 20- kylan. Det vill säga om temp vid rören börjar närma sig till noll då är det i princip en effekt på 22000 >Watt som värmer området. Ungefär 366 st 60 Watt lampor kommer att lysa i området bakom duschen (om de får plats där förstås :-)
Det blir ungefär samma princip som om man har värmeslingor runt om rören som justeras automatisk beroende av temperaturen.

EN sak till: med tanke på U värdet för isoleringen och (kakel+gips+spånskivan) då är värme motståndet för isoleringen lika med 5,26 vs 0,002. Det vill säga skalet är bara 0,4 % av isoleringen, långt ifrån 5%.

Matstj skrev:
Svaret till flregående inägg blir 22 000 watt som släpps ut (för området 2,4 m2) om temp vid rören sjunker till 3 grader (hypotetisk).
22 kW energiförlust på 2,4 kvm? Då har du pappväggar om ens det. :)

mexitegel skrev:
22 kW energiförlust på 2,4 kvm? Då har du pappväggar om ens det. :)
Det är just skalet av väggen jag räknade på. 3 cm gjord av trä, gips och kakel.
Energiförlusten genom väggen är bara 20 w.
Beräkningen är hypotetisk om man antar att temp vid rören närmar sig mot noll.
Jag försöker beräkna att detta är omöjligt att hända på värma sidan av isoleringen. Så länge det är värmt i huset och oavsett hur kallt blir utanför.

Matstj skrev:
Det är just skalet av väggen jag räknade på. 3 cm gjord av trä, gips och kakel.
Energiförlusten genom väggen är bara 20 w.
Beräkningen är hypotetisk om man antar att temp vid rören närmar sig mot noll.
Jag försöker beräkna att detta är omöjligt att hända på värma sidan av isoleringen. Så länge det är värmt i huset och oavsett hur kallt blir utanför.
Det gjorde hempularen redan i inlägg #6.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
OK, räkna du så bygger vi andra. Så får vi se vem som blir klar först ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.