Hej!

För ett halvår sedan flyttade vi till vår första villa och för några veckor sen så började vattenpumpen läcka någonstans mellan motorn och själva pumphuset.
Än så länge så är det bara lite vatten som rinner ner för pumpen, men det börjat bli fuktigt runt omkring på golvet i garaget där den står.

Pumpen är en Grundfos CPE 3-60.

Är det något som går att reparera eller måste vi byta ut hela pumpen?
Vart kan man vända sig i så fall?

Mvh
Thomas

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ok jag är inget är inget proffs på detta. Men utav att döma på rosten på pumpen så ser det ut som om den har läckt många gånger förr. Och om det var jag som hade den pumpen som läckte lite nu och då så skulle jag byta ut den så jag kunde sova gott. En lokal rörmokare kan köpa in och montera lämplig ny pump.

Kan det inte vara kondensvatten som rinner ut på golvet?

Min pump (identisk modell, 30 år gammal) gör likadant och ser likadan ut. Det blir förvisso kondens på utsidan och det bidrar till att den ser så rostig ut. Men den läcker faktiskt i motoraxelns lager. Det blir lite droppar och en mycket liten pöl på golvet.

Det där ska gå att renovera, har jag sett i någon annan tråd här. Kostar nog ett par tusenlappar och om det kan göras på plats eller inte vet jag inte. Om det lönar sig jämfört med ny pump kan man också diskutera, men en ny ersättningspump kostar typ 12 kkr, plus monteringsmaterial och något slags adapterkit som Grundfos säljer som gör att det går rätt lätt att ansluta en pump av en ny modell i befintliga anslutningar. Sedan kan man ju fundera på dränkpump... det finns många lösningar...

Krilleman
Det går att renovera axeltätningen! Det är oftast den som ger upp. Sist jag råkade ut för det på jobbet lämnade jag in den till en firma som gjorde det åt mig, men jag har tyvärr ingen aning om vad det kostade.

Tack för svaren.
Det får nog bli en ny pump av någon sort. Känns tryggast.

Någon som vet ungefär vad det skulle kosta att byta till en dränkbar pump? Allt inräknat. Har för mig att borrhålet är drygt 80m och ligger ca 5m utanför garaget.
Har hittat ersättningspump för den jag har inkl. monsteringssats för 10k.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.