D Daniel 109 skrev:
Att fylla en pool är inte att se som onormalt. Om det inte orsakar problem har jag svårt att se att det inte är okej.
Möjligt att det är normalt. Men om du har servitut på grannens brunn och har ett uns av sunt förnuft är väl det minsta man kan begära att man pratar med grannen och kollar om brunnens kapacitet är tillräcklig för detta.

• Gilla
Peter4321 och 6 till
  • Laddar…
janwide
Har ni pratat med poolgrannarna? De kanske är trevliga prickar som bara inte inser problemet. En pratstund och en kopp kaffe kanske löser situationen!

T term skrev:
sätta dit en vattenmätare som slår av efter en daglig "normal" förbrukning
Jävla bra idé!

F
janwide janwide skrev:
Har ni pratat med poolgrannarna? De kanske är trevliga prickar som bara inte inser problemet. En pratstund och en kopp kaffe kanske löser situationen!

Har du läst TS inlägg i tråden? Det kanske finns svar på din fråga där? En lässtund och en kall öl kanske undviker såna frågor igen!

janwide
F fsn skrev:
Har du läst TS inlägg i tråden? Det kanske finns svar på din fråga där? En lässtund och en kall öl kanske undviker såna frågor igen!
Försöker hjälpa TS men hade missat att de redan talat med varandra. Dryga kommentarer hjälper knappast TS.

Hur stor tillrinning har ni i brunnen?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jävla bra idé!
Vem bestämmer vad som är normalt?

F
janwide janwide skrev:
Försöker hjälpa TS men hade missat att de redan talat med varandra. Dryga kommentarer hjälper knappast TS.

Nej, håller med. Dryga kommentarer från sådana som inte orkar läsa ens dom tre första inläggen från TS är det värsta.

sunnis
Klart att grannen ska få fylla sin pool med vatten, de har ju servitut för att ta vatten som det framgår av TS. Att försöka begränsa denna rättighet med att de inte får fylla en pool som de har byggt blir väldigt svårt.

Men de får ju anpassa vattenuttaget och alla ska ju stå för sin del av slitaget av pumpanläggningen. Bara kräva att de får fylla poolen med begränsat flöde och att ta ut en väl tilltagen avgift för att fylla poolen, typ 1-2tkr för slitage och el. Klarar de inte av att justera flödet så borde ni kunna justera flödet direkt på deras matning.

Att gå till lantmäteri, skv och kronofogden för att de fyller en pool är ju som att försöka skjuta mygg med haubits. Det får ju bli grannens sätt att lösa situationen för deras del om de vägrar acceptera ett begränsat flöde eller anser att en extra avgift för slitage är orimligt.

Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Att gå till lantmäteri, skv och kronofogden för att de fyller en pool är ju som att försöka skjuta mygg med haubits..
Att gå den vägen kan ge kunskaper och "råg i ryggen". Det kan aldrig vara fel att känna till sin rättigheter. Viktigt är också att få veta hur långt man själv kan gå med begränsande åtgärder.
Sen behöver man kanske inte alltid blanda in någon av dessa instanser i själva processen.
(Ungefär så gjorde jag själv en gång när dåvarande grannar norpade vårt vatten för att fylla en mindre pool. Då hade jag också ett alternativt förslag, som de godtog.)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Första steget är väl att läsa vad som står i servitutet. Sedan kan man googla om det finns uppfattningar om vad som är ett skäligt vattenuttag från en servitutsbrunn. Troligen har frågan kommit upp tidigare, med eller utan pool.
Det framgår att TS hade vattenbrist vid tillfällen, och då är det ju tecken på mycket dåligt omdöme av grannen att fylla sin pool med brunnsvatten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Med ett Bank-ID kan man direkt gå in i sin egen fastighets officialservitut hos Lantmäteriet.

Fortfarande inget svar om hur mycket tillrinningen i brunnen är. Det måste väl vara en kritisk faktor?
Om nu brunnen har en tillrinning på över säg 2m3 timmen så kan inte uttaget i sig vara ett problem, men det är väl inte många som har det. Då är väl frågan mer om driftkostnader, filter osv?

D Daniel 109 skrev:
Att fylla en pool är inte att se som onormalt. Om det inte orsakar problem har jag svårt att se att det inte är okej.
Jag har pool, och jag får fylla väldigt sakta, annars tar vattnet slut. Så att fylla en pool från egen brunn orsakar problem för TS. Så fylla pool innefattas troligen inte av servitutet.

Vilket tillflöde du har är ju inte så relevant i sammanhanget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.